Skip to main content

PPBU YBR

Assalamualaikum.....

Hi again peeps. πŸ‘‹πŸ˜ Im back! #jangankecam

 Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni.

Congratulations!!!!! πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰ tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best.

Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau.

Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan?
Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah.

P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜

Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku dah degree pun still cari jugak. Aku banyak cari dekat afterschool scholarship. Korang google je nanti dia keluar. So alkisahnya aku search lah scholarship. Yep aku taknak pinjam PT  sebab aku tau bunga dia tinggi so bak kata pepatah english, prevention is better than cure. Kalau pepatah aku dia jadi "Avoiding is better than paying back in larger amount." Amboi panjang beno bunyinya. Menangis philosopher bila tengok aku buat idiom panjang macam ni.
Tapi macam tulah kisahnya.

Banyak jugak yg aku mohon, termasuklah Pinjaman Pendidikan Boleh Ubah (PPBU) bawah yayasan bank rakyat.

Aku tau ramai yg macam
"Haa? Ape tu?"
"PPUB tu apa?" (Sila notice typo di situ ya sebab majoriti yg tanya memang akan typo macam tu.
"Macam mana nak apply?"

Takpe, aku pun dulu macam korang jugak. Taktau pun. And lagi best aku ingatkan dia bukak untuk budak akaun je lol. Aku amik aliran sains so aku ingatkan dorang tak cover bahagian tu.

First time aku tau pasal PPBU ni adalah waktu aku bukak afterschool scholarship tu. Dekat situ, dia ada requirements so aku baca satu satu and terkejut sebab DIA COVER BUDAK SAINS JUGAK WEH YA ALLAH BERSYUKUR BETUL AKU!!!

Aku usyar dari sem 1 lagi tapi sebab aku ni ignorance orangnya so aku terlepas tarikh. ✌πŸ˜‚ Jadi macam tu jelah berlalu tahun 1 aku tanpa sebarang tajaan ataupun biasiswa dari mana mana syarikat. Cuma ada tajaan dari Pa&Ma je. Dalam kes aku dia jadi Pa, Ma & Sis.

Bukan Pharmacist ye. Sebab nampak lebih kurang je sebutan di situ.

So naik ja tahun 2, aku terus tekad nak cari scholarship. Yelah takkan sampai kesudah nak susahkan parents kan. So aku apply lah dua tiga scholarship. Termasuk yg ni.

Awal tu aku memang dah hampir give up dah. Sebab PPBU ni dia require semua dokumen. And.....

DOKUMEN TU SEMUA KENA SCAN PASTU UPLOAD.

Aku ni dahla pemalas gila nak buat kerja complicated. Sebab sebelum ni pun aku punya scholarship application banyak tergantung disebabkan benda benda leceh macam ni. Tapi nak dijadikan cerita, tiap kali balik rumah, mak aku akan tanya

"Dah siap belum isi borang PPBU tu?"

Aku jenis yg akan bagitau semua scholarship yg aku mintak dekat parents, so that dorang tahu and boleh doakan. So for this one sponsorship, aku gitau jugak mak aku. And mak aku pun tau aku pernah terlepas tarikh. So banyak kali dia ingtkan suruh apply awal, settle awal. Tapi tulah aku punya gene malas tu banyak gila sampai aku malas gila nak buat.

Kebetulan, 3 orang housemates aku pun mohon jugak. So satu hari ni, Tuhan gerakkan aku untuk turun bawah. (P/s: rumah sewa aku 2 tingkat) And dekat bawah tu ada sorang housemate aku tengah scan dokumen so aku pun terus naik pegi amik file document and then scan.  Aku memang ada satu file documents and satu file copy of documents yg dah ada pengesahan, so takde masalah sangat yg tu. Yg dramatiknya sebab minggu tu adalah minggu terakhir untuk submit semua dokumen secara online.

So aku pun paksalah diri untuk jadi rajin sikit and hantar permohonan since my mom dah banyak kali ingatkan. Tapi aku punya pengharapan tu takdelah tinggi sangat pun. Biasa je.

Lepastu aku pun lalui lah hidup aku macam biasa. Dalam beberapa minggu lepas tu, aku dapat email untuk jawab quiz. Fyi, PPBU takde iv, sama macam JPA. Cuma PPBU  ada quiz untuk di jawab, and dari situ dia akan nilai siapa yg akan dapat pinjaman boleh ubah tu.

And aku tak perasan pun yg kuiz tu bukak seminggu, aku ingt bukak sehari je. So aku pulunlah jawab sambil aku ingtkn yg 3 org lagi housemates aku untuk check email.

Notes: Kalau korang dah start apply untik scholarship or etc, rajinkanlah diri tu untik bukak email. Sebab announcement biasanya dorang kasi ikut email je. And kalau boleh nama email tu jangan la kartun sangat. Malu je nanti huhuhu.

Sambung balik.

Kuiz dia senang je. Ada soalan BM, BI, Math and Science. Aku boleh kata set soalan yg aku jawab tu, range soalan dia biasa biasa jelah. Bear in mind yg setiap org akan dapat set yg berbeza. Housemates aku takde sorang pun yg dapat set sama dgn aku.

So lusanya tu, ada sorang housemate aku ni jawab. Tapi taktaulah apa problem dia sampai kuiz tu jadi hang. So aku pun trylah bukak balik aku punya portal ybr ( yayasan bank rakyat).

Guess what?

Aku dah jawab kuiz tu tapi dia kasi jawab sekali lagi. DENGAN SET SOALAN YG SAMA!!!!  Maaflah tapi aku memang hafal jawapan yg haritu so aku jawab dalam 15 seconds je rasanya. Memang laju teruklah sebab dah tau πŸ˜‚πŸ˜‚

So lepas tu aku biarkan jelah dulu. In fact, aku tak ingt sangat pun yg aku ada mintak sponsorship tu hehehehehe. And ada satu hari tu, aku check email. And then ada email dari bank rakyat. Aku tak ingt dia tulis apa exactly tapi bunyi lebih kurang mcam nilah

"Tahniah, ada terpilih sebagai salah seorang penerima PPBU."

Terus macam orang gila aku pergi bilik housemates yg lagi 3 tu untuk suruh dorang bukak email ASAP. Tapi malangnya, dorang takde rezeki untuk kalini. Sobs sobs. Korang tolong doakan dorang dapat scholarship jugak eh. Thank you.

Sedih jugaklah tapi tulah mungkin rezeki dorang ada kat tempat lain.

Pastu aku call lah mak aku, since borang perjanjian tu kena ada saksi and ada certain documents tu parents aku kena tanda tangan.

"Umi angah dapat PPBU  tu."

Aku cakap. Pastu tau mak aku jawab apa?

"Patutlah haritu umi mimpi angah telefon umi bagitau dapat PPBU ni."

WEH AKU SERIUS TERKEJUT GILA WEH. Tulah orang kata naluri ibu ni sentiasa betul. Doa ibu pun tak terhijab ye anak anak. Jadi janganlah selindung selindung mintak scholarship tu. Korang bukan apply nak jadi tokan dadah pun. Bagitau je parents so that dorang boleh doakan.

Aku stop dulu sampai sini, nanti  aku sambung lagi.

Next nanti aku cerita pulak macam mana aku settlekan semua dokumen dalam masa seminggu and macam mana aku survive pergi majlis ramah mesra pelajar dia sorang sorang tanpa kenal sesiapa pun. (Part ni sorrylah kalau aku riak sikit nanti) 😌😌😌

Thank you guys for patiently reading this. ✌😁 Till we meet again.

❗❗❗ ATTENTION PEEPS ❗❗❗ 

PPBU has now open for 2nd tier application. You can go down to this link and apply. Don't miss out! 



🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

Hi, this post has been getting lots of attentions. I thank you guys for spending time on reading this. 😊

And congratulations to those who were shortlisted for the quiz! πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³ 

P/s: Uhm guys, I rasa cam nak buat live answering all of the questions yg I pernah dapat. So tak perlulah korang cam baca satu satu kan. I cuba straight to the point untuk setiap soalan so you guys wont have to waste much time listening to my bebel cececececece. InsyaAllah dalam masa terdekat ni I buat. Taknak follow takpe, nanti you just go to my ig, I'll save the live session for future use. Here's my ig:eyka.atqh ((Ya Allah clout chasernya sis!!!)) Tapi takpe demi korang I oki je hehe. Yang penting korang kena ada tahap kesabaran yang tinggi oki. Kalau rasa nak baling phone sebab I bebel panjang or tak menjawab soalan, pls don't. I takde duit nak belikan phone baru huhu. Btw I jawab mana termampu je tau. Mana yg tak tu sorry I taktahu sangat. πŸ™πŸ™ ((Engko nak bagitau live je pun nyah kemain satu perenggan panjang hmmm)) 

UPDATE: Hai guys, I ada buat live jawab all of the questions regarding PPBU. I letak kat feed nanti korang tengokla eh. Sorrylah panjang sikit sebab yelah pantang ada peluang I kan bebel. Thank you guys. Here's the link guys:

LATEST UPDATE: Hi guys, I dah habis belajar and alhamdulillah dapat 3.5 and above. 😁 And alhamdulillah haritu I dah dapat surat dari YBR and alhamdulillah again, my pinjaman dah tukar status biasiswa. Ngee :) So I am officially loan-free student hehe 😁 So korang pun boleh tau! Just maintain kan pointer atas 3.5 then boom! Boleh convert biasiswa. Ayuhlah sama sama kita ke arah pembelajaran percuma okie. πŸ₯°  


 UPDATE: Hi peeps. Currently I deactivated my instagram. So if you guys got questions please dm my twitter ya. Here's my @: @E_atiqah


Comments

  1. Hi nak tanya. Ppbu ni ada berapa set aptitud kena jawab within bape week? Sbb i dah jawab set 1 on Sept. Tetiba check balik dah set 3 bulan Nov. Careless sbb tk tahu ada bape set sbnrnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, setahu I ada satu je. selain tu dah takde dah. Tapi kalau still rasa risau then boleh try call pihak ybr tanyakan kenapa. But as long as you got the email yg verified you dah jawab within berapa minit tu then it should not be a big problem.

      Delete
  2. result ppbu 2nd tier...bila officially umum ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi biasanya around this time tapi tak sure the exact date.

      Delete
  3. Hi boleh tanya website ybr student awk dah boleh update result?

    ReplyDelete
  4. Biasenye brape lame kite kne tggu untuk dpt duit drpd ybr setiap sem😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya 3 minggu selepas masuk semester baru. Tapi due to coronavirus ni I pun tak sure.

      Delete
  5. Hey can you help me? Do you apply PPBu using your sem 1 result? How is that? I don't see any option for sem 1 result rn? ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi im sorry for the late reply. Nope. I applied using my second sem result. May I know you're apllying for what tier/category?

      Delete
  6. Assalamualaikum nak Tanya dia memang kena pendapatan ibu bapa RM3000 KE BAWAH KA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Kalau ikut requirement nya macam tu. Tapi cubalah dulu apply mana tau depa lenient kan so boleh ja accept. InsyaAllah kalau ada rezeki boleh dapat.

      Delete
  7. Hi. Nak tanya, how long does it takes to know the result yg kita dapat or tak ppbu tu ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, I rasa in one to two months jugak kalau tak silap. Sempatlah lupa sekejap yg pernah apply benda ni baru dia bagitau. πŸ˜‚ tapi kalau tak dapat dia tak inform. Kita yg kena check dekat portal.

      Delete
  8. hi nak tanya if i dah apply masa sem 1 and the application is not succesful so now nak apply again so kene isi details masa degree la kan sbb before this isi details dekat matrics

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi nabilah. Yup. Isi details yg terkini 😊

      Delete
    2. can i have your email i have few other questions πŸ₯Ί

      Delete
    3. You dm I jelah can? Sebab I takut I tak perasan your email. Hehe

      Twitter:E_atiqah
      Ig:eyka.atqh

      Delete
  9. Salam sis, now I nak masuk 2nd year degree and nak apply ppbu ni so dekat academic qualification i kena letak matrikulasi ke degree eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Letak matrik sebab itu qualification tertinggi kita. Degree tu tgh ongoing so takleh letak lagi. 😊

      Delete
    2. Hai sorry nak tanye. Untuk yang supporting documents kena upload yang transkrip academic tu kena letak transkrip result degree ke? Konfius sebab saya upload transkrip diploma.

      Delete
    3. Aah yup upload transkript diploma. During my year dulu, ybr ada mintak pointer untuk current semester so sebabtu I stated earlier I mintak guna results degree hehe. Tapi kalau untuk supporting documents, letak transkript highest qualification ya. 😊 Kalau dah ada result degree pun bagi je sekali 😁

      Delete
  10. Salam sis, nak tanya.. supporting documents yg dia suruh upload tu semua kena disahkan ke tak perlu pun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Hi, in my case I sahkan semua. Tapi I rasa ppbu takde pun wajibkan ada pengesahan. During my time dulu lah. My advice is, sahkan je so you'll be more confident.

      Delete
  11. Hi I dah apply.. Takpi dekat mana nak upload supportive document

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya lepas bahagian isi details semua tu kena upload supporting documents. Tapi i tak sure sekarang dekat bahagian mana. Do you mind dm me and ss the application website?

      Delete
  12. Hi, I nak tanya kawan kawan you yang tak dapat PPBU ni kiranya tak lepas kuiz ujian saringan ke? Sebab i lepas saringan pertama and next week ada kuiz online, probability nak pass kuiz tu susah tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, dulu semua kawan kawan i yg mohon dapat quiz, cuma selepas tu je yg takde rezeki. Hmmm untuk probability tu i would say 50:50.

      Delete
  13. quiz ppbu tu, senang mcm mana agak2, mcm spm ke?? ke mudah lagi ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih kurang spm je hehe. Tapi dia bergantung set jugak. Ada set yg senang, ada set yg quite susah. Yg selalu menjerat is math hehe

      Delete
  14. Salam..soalan quiz ppbu tu mcm mana ya? Apa jenis2 soalan yg dia tanya? Thanks in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. Soalan tu rasanya both obj and subj, if i tak silap la. Soalan dia basic spm je pasal bm english science and math. Dia bergantung set. Ada set yg senang, ada set yg susah. Study more on math la kut sebab biasanya soalan math yg menjerat

      Delete
  15. Hi, may I know if you have any tips for the quiz? I'm always stuck at the quiz level in my PPBU application... T_T..
    And my other question, how long do they take to credit the money after they inform you of the result? I'm now still under PTPTN so if the money come a bit late, I need to be prepare for university fee...
    Thank you in advance for answering...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, congratulations! You made it. πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³ As far as I knew, they take into account both accuracy and the speed of you, answering the questions. But I dont really sure which one contributes the most. You will need a high speed internet, bcs during my time, internet was the only problem. The questions couldn't be reloaded and I had to guess the answer πŸ˜‚

      And I think it took them two months to credit the money. It depends on which month they announce the successful applicants and the "taaruf" event will be held. Usually short ofter that, they'll credit the money.

      Delete
  16. Sis boleh share tak aktiviti2 masa kem tu. Thankss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yg taaruf day tu mostly ceramah je. Sebab dia nak kenalkan ybr kan. Tapi yg community heroes tu adalah aktiviti kumpulan sikit. Tapi mostly pun ceramah jugak hehe

      Delete
    2. 1.Untuk borang nanti, kene prepare brapa stem hasil ya?

      2. And rsa2, kem msih brjalan ke eventho skrng tgh pandemik? Ataupun kem secara online

      Delete
    3. 1) Tak silap 2 setem hasil. Tapi lebih dari satu lah. 2-4 rasanya. Sorry I lupa sangat. Dia ikut sama banyak dengan copy of perjanjian.

      2) Yg ni I have no idea. Kena tunggu ybr sendiri announce.

      Delete
    4. Nak tanya sis, lepas dah post semua borang ke YBR, Kita kena buat apa2 ke? Ke just tunggu je

      Delete
    5. Just tunggu je nanti pape dia kasi email

      Delete
    6. Sis nk tggu die bgi email tu lama x sis?

      Delete
  17. Assalamualaikum, saya dpt panggilan kuiz ppbu ybr ni, dia ade 3 bahagian 45 soalan dlm mase sejam, soalan saya dlm 45 soalan tu adekah soalan bi 15 soalan bm 15 soalan dan math 15 soalan ataupun ade lagi soalan subjek 2 lain, pastu saya nk tanya sempat ke mase sejam utk jawab dengan baik semua soalan tu ?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Haah soalan tu je. Hmm dia ikut set jugak actually, ada set yg senang, ada set yg susah sikit. Biasa yg menjerat is math. So study math lebih sikit 😁

      Delete
    2. Boleh tahu, set tu kita kena pilih salah satu yg dia bagi atau kita mmg kena jawab semua set yang ada?

      Delete
    3. Set tu dia yg bagi. Sebelum mula jawab nanti dia ada state set berapa.

      Delete
  18. Kalau master or PhD sama jugak ke set soalan. BM BI maths n science?

    ReplyDelete
    Replies
    1. And, the email yang dapat cakap 3 sections, 15 questions each. 1 hour time limit.

      Delete
    2. Alamak sorry untuk PhD and master tak berapa sure. Sorry

      Delete
    3. It's okay. Dah jawab. 3 sections.

      1. Maths in malay
      2. Grammar english with covid 19 issues
      3. Produk Bank Rakyat, untung dia.

      - Maths takde sin cos tan, cuma kira² biasa je. Darab tambah bahagi, cari purata.

      - English boleh jawab, simple grammar

      - Produk bank rakyat, kena google. So, internet yang laju, membantu. Hehe

      Delete
    4. Hai nazim ni awak reply untuk master ke?

      Delete
  19. Sy td baru hbis jwb kuiz for ppbu bank rakyat,last jwb 29 sept nnti,so apa je kena wt lps kuiz,and bape lama tempoh dr kuiz kt step lps kuiz,then ada x iv for this ppbu

    ReplyDelete
    Replies
    1. *bape lama tempoh dr kuiz kpd step lps kuiz

      Delete
    2. Assalam nk tnya mmg last jwab quiz tu 29 sept 2020 ke?

      Delete
    3. Haah kut. Bergantung pada tempoh yg ybr dah keluarkan

      Delete
  20. oh tunggu je keputusan dia. Dalam 2 bulan centu dia akan bagitahu.

    ReplyDelete
  21. Hi, nak tanya, quiz tu takde eh tanya about Bank Rakyat? Also you study kee before jawab quiz hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan pasal bank rakyat, dapat soalan pasal jenis produk dia, cari skim yang sesuai untuk case orang ni, bank rakyat untung berapa², bank rakyat under kementerian mana.

      Ni semua boleh google time jawab.

      Btw, ni soalan untuk master. Untuk degree or PhD, tak sure.

      Delete
    2. During my time, takde. Tapi sekarang dorang kata ada soalan pasal covid 19 and bank rakyat. So study jelah kut pasal dua benda tu jugak. Huhu Sorry I taktahu banyak untuk this year punya quiz.

      Delete
    3. Hai nazim..awk ade undergo sesi iv tak utk permohonan peringkat master tu? Dan ivnye byk tanye ttg apa ya?

      Delete
    4. hiii... anyone yg apply for master and ada pengalaman iv ppbu tak ?

      Delete
  22. Kalau x dpt ppbu ni, kita akan dpt email x?

    ReplyDelete
  23. Tak dapat. Tapi kita boleh check kat portal ybr tu. Kalau ada button untuk download documents then kita dapatla tu. Tapi kalau takde kadang tu masuk dalam waiting list.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Hi nak tanya. Lepas jawab kuiz tu akan ada ujian aptitud atau iv ke? Atau hanya perlu tunggu result berjaya atau tidak je lepas jawab kuiz?

    ReplyDelete
  26. Hi sis,saya nak tanya..adakah kita akan dapat email or notification bila duit dah masuk dlam acc ?sbb saya dah 2 bulan tunggu duit selepas result verified 😒

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi boleh tahu tak lepas 2 bulan tu bila duit u masuk? berama lama u tunggu smpi masuk? i nak bayar yuran tapi takmasuk lagi :(

      Delete
    2. samalah kita tak masuk lagi huhu

      Delete
  27. Hi sis, nak tanya PPBU ni hanya akan tanggung kita punya yuran pengajian sahaja atau akan beri elaun jugak? Kalau diberi elaun, jumlah elaun tu akan bergantung pada keadaan keluarga macam tu tak? atau sama sahaja jumlahnya? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bagi elaun sara diri sekali. Hm rasanya tak bergantung. Ybr ni dia bagi around <4k per sem so kita sendirilah yg akan pandai pandai bahagikan nak guna untuk apa. Gitchew

      Delete
  28. hii, nak tanya, lepas apply ppbu ni kan and dah jawab quiz, berapa lama eh nak tunggu result? and also kawan awak yang tak dapat tu, result dia kat application status tu tulis "tidak berjaya" ataupun sedang diproses?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! In two months jugaklah nak tunggu result dia hehe. Rasanya dia takde tulis pape. Ok camni, bila dapat kan, so dekat application status tu terus ada documents kena download. Tapi kalau tak dapat dia cam takde prubahan pun unless you're put under the waiting candidates. Yg tu baru ada tulis sebab once the succeeded ones tu tolak, then the offer will be yours.

      Delete
  29. hii, nak tanya, lepas dah dapat ppbu tu, ada interview or apa apa ke? ke lepas jawab quiz just tunggu result?

    ReplyDelete
  30. Hi! During my time lepas jawab quiz tu tunggu je result. But recently I ada tengok yg ybr buat iv for ppbu. So I guess dorang tukar plan kut this year. Maybe ada 2 stages of selection.

    ReplyDelete
  31. Slm, saya nak tanya kalau dpt result ppbu,dia email kan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Dia akan email kita and cakap yg kita berjaya.

      Delete
  32. Assalamualaikum hi akak, alhamdulillah saya dapat tawaran ppbu ybr ni, saya pelajar first sem degree, guna result asasi masa mohon ybr ni, saya nak tanya sikit ttg program pendidikan tuu, dia tentukan tarikh ke mcm mana, sebb saya risau dekat dgn tarikh final saya huhu, harap akak dapat reply, terima kasih ❤️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Hi and congratsss πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³ oh untuk induksi tu ke? Kalau yg tu dia yg akan tentukan. Nanti tunggu je dia panggil bila

      Delete
  33. Salam sis, nak tanya kan Kita kena post borang tu ke YBR, lepas dah post, ada apa2 ke yang kena buat? Or Kita just tunggu je?

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum....sy dah dpt tawaran PPBU tu...jd sy nk tanya beberapa soalan
    1. Dlm senarai semak minta salinan kad matrik pelajar...sekarang kan musim covid...x pergi kampus lg...jd kad matrik pelajar belum ada...so kena skip je ke yg tu??

    2. sy pljr first sem, sem 1 x habis lg jd sy blh skip jgk kan bahagian yg dia mintak salinan keputusan peperiksaan dr sem pertama hingga terkini??

    3. Yg saksi tu mcm mana...blh pergi mana2 bank rakyat ker untk dptkan saksi?? Apa yg sy kena bawa time nk dapatkan cop saksi tu??

    Sorry sebab tanya bnyk sngt soalan...harap dpt reply��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Hi boleh dm tak sebab kalau kat sini susah sikit nak reply. Here's my ig: @eyka.atqh

      Delete
  35. Hi,saya nk tanya, kalau sebelum ni saya pakai result matrik/asasi semasa memohon, tapi saya tk brjaya dpt ppbu ni . Sekarang saya nk masuk sem 2 ,kalau nk apply ppbu ni, kena pakai result time matrik/asasi dulu ke mcm mana?? UrgentπŸ˜” harap dpt reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo kalau camtu pakai result degree sem 1

      Delete
  36. Assalamualaikum dan hi, saya nak tanya, saya haritu ada mohon ppbu pastu bank rakyat cakap saya dah berjaya permohonan tu, lepas saya dah settlekan semua dokumen dan hantar. tapi sebelum ni saya guna result matrik je dan sekarang saya baru dapat result semester satu, jadi saya perlu inform bank rakyat ke tentang result semester satu saya atau bank rakyat akan tahu sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Hi! Rasanya tak perlu kut. Sebab dah hantar dokumen kan. Tapi kalau nak double confirm boleh try dm officialybr dekat ig 😁

      Delete
    2. Oh macam tu, terima kasih! Tapi boleh saya tanya sikit, kalau masa akak dulu, berapa lama ye akak tunggu untuk pihak YBR contact akak lepas dah dapat result sem 1?

      Delete
    3. Contact untuk bagi duit ke? Biasanya kalau nak bagi duit tu dia tak contact. Kita kena submit eresult then nanti ybr akan masukkan duit dalam 3 minggu centu.

      Delete
    4. Oh macam tu, eresult tu macam mana ye? Sebab saya tak sure kena update result sendiri atau tak. Saya dah try call YBR tapi diorang tak angkat, risau jugak takut kena reject hehe

      Delete
    5. Oh yg e result tu tempat nak upload result actually. So lepas dapat result kita upload kat situ. Nanti ybr akan verify pastu dia akan bagi duit.

      Delete
  37. hi sis, biasanya permohonan buka bulan berapa ye? and dia ikut pendapatan parents ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Sorry lambat reply πŸ™πŸ™ Biasanya dia akan bukak sebelum habis semester. Bulan berapa tu depends pada semester habis bila. Nanti dia akan umumkan dekat official social media. Pendapatan tu salah satu faktor lah tapi ada je yg lain yg dia consider. 😊

      Delete
  38. hii sis, kan utk degree dia tulis total funding max rm9500. lepastu dia tulis [fee+allowance]. maksudnya yuran kita ditolak dari 9.5k tu ke? ke 9.5k tu duit allowance sahaja?

    harap sis faham soalan sayaa, thankyouuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi!!! Aaa ok faham je soalan ni πŸ˜† Betullah apa yg awak cakap tu. Kiranya dalam 9.5k tu ada duit yuran uni sekali. Ybr tak straightaway tolak yuran. So bila dapat duit, biasakan bayar yuran dulu lepastu balance tu boleh guna 😁

      Delete
    2. nak tanye 9.5k tu untuk satu sem atau sepanjang pengajian?

      Delete
    3. Tu untuk satu tahun pengajian, maksudnya 2 semester.

      Delete
  39. hi sis, nak tnya kalau duit dah masuk. yuran pembelajaran kita kena bayar dkt univ sendiri or nnti ybr akan bayarkan dn tolak dri akaun kita ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi!!! Yuran kena bayar sendiri awak. Ybr tak tolak yuran pun. So sebaiknya bila masuk je duit bayar yuran terus. Pastu barulah enjoy! Eh? Barulah guna untuk keperluan diri hehe 😁

      Delete
  40. hi awak! saya nak tanya, before apply ppbu ni kan memang kena ada account bank rakyat ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Aah kena ada. Tapi biasanya student dah ada sebab dulu kan ada kad siswa bank rakyat tu. Yang tu pun dah dikira ada account sebenarnya.

      Delete
  41. Hi salam! saya dah dapat result yg saya dah diterima for PPBU ni, tapi saya confuse on bila masuknya loan setiap sem tu? sebab dia tak bagi noti pun...

    so nak tanya, memang dia tak bagi noti ke kemasukan duit every sem tu?

    usually bila dia masuk duit tu?

    & lastly, before this saya ada ambik PTPTN, ada terbaca blog lain yg PPBU akan cover pembayaran semula for PTPTN. the thing is, is it true?

    & how can i know pihak YBR already settle kan hal tu ya?

    sorry tanya banyak sangat :') hope can help!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi wassalam.... congratulations tau! Haah yep dia memang tak notify bila masuk duit. Tau tau je ada.

      Sekarang kan dia tak tentu tau masuk bila. Kadang cepat kadang lambat. Usually 2-3 minggu dari tarikh result verified.

      Untuk ptptn tu I tak sure sebab takde experience. Sorry tau πŸ˜”πŸ˜”

      Its okay takpe jee 😁

      Delete
  42. Aww thank youπŸ₯Ί

    Alright, yg PTPTN tu dah settle, memang YBR coverπŸ₯Ί Lega tengok status pembayaran dah settle.

    Cumanya, apps YBR Go saya tak updated, jadi saya tak tahu perkembangan duit masuk tu macam mana. Tak tahu pun kegunaan dia macam mana, sebab since installed, memang tak update.

    Dia ada suruh update result, dah verified dah pun, tapi notification yg 'Sponsorship have not been disbursed. Please submit your result in eResult' tetap ada...sedangkan duit ada masuk dalam bank.

    Risau juga sebab tak tahu whether tu duit PPBU ke apa😫

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah Alhamdulillah 😁😁😁

      Oh YBR Go tu memang macamtu. Update macam mana pun belah duit tu mesti tak berubah. Takpe nanti pergi transaction history, and tengok dia punya reference. Biasa ada tulis duit tu dari siapa. Kalau amount banyak tu insyaAllah lah dari YBR

      Delete
    2. Hi, Sarah Azli boleh saya tahu step utk PPBU bayarkan pembiayaan PTPTN kita yg sebelum ni?

      Delete
    3. Brp lama ya masa untuk ybr approved kita punya result lps kita submit kat eresult tu

      Delete
    4. sis Sarah Azli, ybr bayarkan ptptn awak untuk berapa sem ye? dan total pinjaman ybr awak dalam perjanjian termasuk sekali yang ybr cover atau tak ya?

      Delete
  43. Hi nak tanya utk dokumen2 yg kene submit mcm ic, sijil2 semua tu kene tulis ke yg 'Untuk Kegunaan YBR' sbb tgk contoh dia buat mcm tu tpi x sure kene buat jugak ke tak πŸ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah waktu I dulu buat. Sebab takut ada yg misuse.

      Delete
  44. Hi, assalamualaikum sis.. Untuk upload docs2 tu kn ade yg ditulis optional cnth bank statement.. So, untuk part tu boleh la kn kalau tak upload.. Sbb bank statement tu kne pergi bank kn or ade yg online��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumsalam. Oh kalau macam tu boleh je. Tapi kalau awak boleh pergi bank untuk amik bank statement, then seeloknya upload je.

      Delete
    2. Okay, thank you sis

      Delete
  45. Hi Salam, nak tanya before this saya mohon ppbu ni pakai foundation punya result tapi tak lps , maybe tak memuaskan so dkt resume tu je dah kena terminate kan. so kalau saya nak pakai result sem 2 saya bolehke? sbb kita kena isi tarikh graduate sekali kan:( so awk rasa mcm mana ye kalau nak pakai result sekarang mcm mana ☹️πŸ˜žπŸ˜”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumsalamm... Boleh jee takpee. I dulu pun pakai result degree jugak hehe

      Delete
    2. ahh i see even itu section highest education? so graduation year tu mcm mana sbb highest 2021 je πŸ˜–πŸ˜”

      Delete
    3. Oooooo. Bawah bawah tu ada tak section untuk letak result terkini? Sebab biasa highest education memang kena letak asasi kalau awak tgh sambung degree.

      Delete
  46. Hi salam, sis ade attend program khas dia ke? Memang akan dibuat di Melaka? Since sekarang kan covid masih ada jugak atau dibuat secara virtual. Dan lagi satu, selalunya elaun tu dia kasi berapa dan memang dapat setiap sem ke?

    Sorry sebab tanya bnyk sngt soalan...harap dpt reply.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Wassalam. Waktu my year tu dia dah tak buat program khas kat Melaka. Dia ganti dengan Hari taaruf. Satu hari je buat kat Menara YBR. Cuma in this current pandemic I tak sure macam mana dorang jalankan. Pinjaman memang akan dapat tiap sem asalkan kita punya pointer >3.0. Untuk elaun tu, one semester dia bagi around 4.5k macamtu

      Delete
  47. Hi, nak tanya.

    1. Pinjaman yang PPBU bagi itu yuran pengajian + yuran sara hidup ke? atau cuma yuran pengajian?
    2. Apakah elaun yang diberi? Adakah elaun itu termasuk dalam pinjaman yang perlu dibayar atau pun mereka beri sebagai scholarship?
    3. Lepas tu boleh explain part penjamin tu kah?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Okay saya jawab satu satu ye.

      1) Yup. YBR bagi duit satu sem tu untuk cover dedua. Yuran pengajian dan expenses. Tapi bergantung kepada institusi tak silap dan level of education.

      2) YBR bagi convertible loan. Which mean bila kita melepasi pointer yg YBR tetapkan, dia boleh jadi scholarship. So sebenarnya dia pinjaman lah nak senang cerita.

      3) Untuk penjamin, dia ada beberapa syarat. Satu, penjamin tak boleh lebih 50 tahun. Dua, penjamin kena seseorang yg kerja kerajaan. Tiga, seseorang tu tak boleh org yg rapat dengan kita. Contoh, husband ke. Haaa tu tak boleh. Tapi adik beradik, sedara mara atau mak ayau ayah boleh. Tapi mak dan ayah tak boleh haa centu.

      Semoga jelas tau. Kalau tak jelas nanti bagitau eh hehehehe

      Delete
  48. hai saya ada banyak soalan nak tanya, salah satunya adalah berkaitan sijil koko yg perlu diupload. saya tengok reference sijil tu sijil dari sekolah menengah.. adakah kena pakai lastest sijil. macam kalau saya budak degree so sijil lastest time universiti?? atau just pakai yg sekolah menengah. selain itu, adkah semua document tersebut perlu disahkan? okay itu saja dari saya. harap dibalas hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Takpe saya jawab hehe. Sijil tu kalau boleh yg latest la. Tapi boleh je letak yg sekolah dulu jugak. Tapi amik yg macam tertinggi jelah. Untuk yg pengesahan tu, dulu saya sahkan je semua sijil saya.

      Delete
    2. terima kasih ye sis . laju je reply πŸ₯°πŸ₯° hehe, nanti klau ada yg saya confuse saya nak tanya lagi πŸ‘‰πŸΌπŸ‘ˆπŸΌ

      Delete
    3. Sama sama 😊 Hehe alang alang tengok tadi tu yg reply terus. Boleh jee takde masalah 😁 Kalau macam lambat reply kan, nanti tanya je kat ig. Sebab sometimes saya cam tak bukak sangat blog so takut terlepas.

      Delete
    4. akak saya baru teringat, yang rm100 tu wajib ada ke dalam bank rakyat?

      Delete
  49. Kalau dah jadi one of the ahli PPBU, wajib kerja under mereka ke? Dan lagi satu bank selain bank rakyat tak boleh eh memang mesti bank rakyat lah kan? Among semua pinjaman yang mana paling okay kalau tolak ptptn. Tq in advance ✌️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang dimaksudkan dengan pengesahan sijil? Kalau takde tak boleh ke?

      Delete
    2. Ok YBR ni takde bond pun tau. Which mean takdelah wajib untuk kita kerja dengan dia bila dah habis belajar. Tapi kalau YBR offer kita kerja, kita wajib terima. Tak boleh tolak. And untuk bank lain tu, kalau kita tak dapat offer dari YBR and nak kerja bank lain, takde masalah pun. Taknak keje bank pun takpe 😁

      Ok pasal yg pinjaman mana lagi ok tu, saya tak sure sebab saya dah lama tak tengok syarat untuk pinjaman terkini. Tapi apa yg saya boleh cakap, cuba elakkan ptptn lah. Dan appmy je apa apa pinjaman pun dulu. Nanti bila dah dapat offer, katakanlah ada dua tiga offer, so time tu baru cari mana pinjaman yg ada banyak pros dari cons. Kiranya benefit banyak pada kita. Tapi kalau dapat satu je pinjaman, terima jelah pinjaman tu.

      Untuk yg pengesahan tu pulak. Salinan sijil kita tu biasanya kita akan bagi pegawai berpangkat untuk sahkan yg salinan sijil kita tu sah. Maksudnya kita tak menipu yg kata tu bukan sijil kita gitu. Lagi pun bila ada pengesahan ni dia macam bonus lah sebab ada supporter yg mengatakan apa yg kita bagi tu legit. So senang dorang nak percaya. Saya rasa kalau takde ok je. Cuma kalau ada tu lagi bagus lah.

      Delete
  50. Hi! YBR satu sem dapat duit berapa yee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Around 4.7k. Tapi kadang depends pada uni and level of education jugak. Yg I cakap ni untuk undergrad.

      Delete
  51. Hi, saya nak tanya, sekarang ni saya pelajar tahun dua which is sem 3, untuk academic qualifications, saya perlu letak result sem 2 ataupun result stpm (2019)?
    Lagi satu, untuk latest sponsorship information, saya ada buat pinjaman ptptn, adakah ptptn under sponsorship?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya letak result sem 2 lah. Tapi kalau dia suruh letak highest qualification, letak stpm gittew. Hmmm alamak sorry tak sure pulak ptptn ni bawah sponsorship ke tidak. πŸ₯Ί Sorry

      Delete
  52. Hi maaf nk bertanya, saya nk mohon ppbu untuk degree

    1. klau pembayaran balik ppbu ni lepas graduate terus kene bayar atau ada tempoh masa tertentu untuk bayar. contoh lepas 6 bulan. Atau bayar ikut potongan gaji time bekerja ke.

    2. And ada iv ke selepas quiz atau tunggu result je?

    maaf soalan pening skit ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Sorry I lambat reply πŸ™

      1) Untuk yg ni saya reply setakat saya tahu dulu boleh? Sebab saya pun baru nak graduate tahun ni hehe. Setakat saya tahu, nanti lepas dapat transcript penuh tu, kena email dekat bank rakyat. Pastu nanti dia akan email berapa kena bayar. Mungkin lepas tu lah kut boleh nego cemana kaedah bayaran.

      2) Takde. Kalau dah pass untuk quiz, terus akan terpilih je. Tak silap untuk master ke atas je kut ada iv.

      Delete
    2. Okay baik terima kasih sis :-D

      Delete
  53. hye sis nak tny mcm mana nk update payslip mak ya kalau xda payslip

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh kalau macam saya kan, saya ada amik surat dari ketua kampung yg menyatakan mak saya suri rumah. Tak bekerja.

      Delete
  54. Hi, salam sis. Nak tanya kalau kita x sempat mohon sekarang this year dan mohon next year tapi by that time tu kita tengah study degree. Boleh mohon kan? Dan masa mohon tu dia akan start dari sem yang kita tengah study kan? untuk academic qualifications, saya perlu letak result sem yang saya tengah study ataupun result foundation sebab sebelum nie sy student foundation? Pastu lepas habis study tu memang kita 0% bayar ke? Dia fully funded? Dia akan kasi alaun setia sem lah kan?

    Sorry sebab tanya bnyk sngt soalan...harap dpt reply.. Terima kasih ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Allahu sorry tau lambat reply. Okay untuk soalan satu tu, yes boleh je mohon kalau tengah degree pun. Andai kata layak, dia akan bagi bermula semester yg kita mintak tu. Untuk academic qualification, kalau dia mintak yg tertinggi, bagi foundation. Sebab degree kita on going lagi. Nanti dekat bahagian cam extra documents ke baru letak result degree. YBR ni convertible loan. Dia pinjaman so bila namanya pinjaman memang kena bayar lah. Cuma, dia akan kelonggaran. Macam tahun saya, 3.5 dah boleh convert jadi biasiswa. Which means takyah bayar langsung. Tapi kalau kurang 3.5 ada lah peratusan peratusan dia yg kena bayar centu. Untuk elaun, yes setiap sem dia akan bagi. Tapi kalau pointer kita kurang 3.0 bagi semester tersebut,so dia akan freezekan duit kita. Centu. Hopefully menjawab lah soalan awak tau.

      Delete
  55. Katakan lah kalau kita habis degree dengan 4 takpun pointer lebih dari 3.5 means tak perlu bayar langsung lah kan? Pastu elaun dia memang banyak ke? Like berapa satu sem? Memang semua dapat sama amount ke? Macam mana nak pastikan kita lulus dapat pinjaman ni ada any tips tak?

    ReplyDelete
  56. Akak, saya ada dapat panggilan kuiz dia, adakah saya dah leps tapisan pertama. Harap ada rezeki. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiiii congratulations!!! πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³ Boleh kata macam tu lah. So awak just kena lepas kuiz je. Kalau ada rezeki insyaAllah boleh dapat. Thank you for telling me 😊

      Delete
  57. Salam kak. Katakan lah kalau kita habis degree dengan 4 takpun pointer lebih dari 3.5 means tak perlu bayar langsung lah kan? Pastu elaun dia memang banyak ke? Like berapa satu sem? Memang semua dapat sama amount ke? Macam mana nak pastikan kita lulus dapat pinjaman ni ada any tips tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Allahu sorry wak haritu dah reply rupanya dia tak detect 😭😭 Kalau dah dapat cgpa 3.5, tak perlu bayar dah 😁 kalau ikut perjanjian lah. InsyaAllah akan sama je no worries. Elaun dia per semester 4.75k. For me, I boleh kata banyak la. Yup semua akan dapat sama kecuali uitm and apetah satu lagi uni sebab total per year dia kurang sikit. Dalam RM6k lebih kurang. Oooo kena lulus dekat kuiz. Kuiz tu pastikan jawab dengan tepat dan cepat 😊 itu jelah rasanya tips nya.

      Delete
  58. Salam akak. Terima kasih atas perkongsiannya. Doakan saya boleh jawan quiz dengan baik. Debar nak jawab esok. Nak buat dengan kawan kawan tapi takde yang mohon sama. Harap semuanya berjalan dengan lancar dan kalau ada rezeki, doakan saya dapat jugak ppbu ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu sorry saya lambat tengok. πŸ™πŸ™ Semoga Allah permudahkam segalanya insyaAllah. 😊😊😊

      Delete
  59. Hi sis saya lama dah nak tanya ni, saya apply ni on 1st year degree, kalau YBR ni lulus pada 2nd year, duit 1st year tu dia akan bagi jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Danish! Yup dia akan bagi. Sebab dia ikut semester semasa kita mohon. Time akak dulu, dah habis sem kut baru terpilih centu so untuk sem tu dapat lewat. Tapi after submit result untuk semester tu, semester depan akan dapat pulak duit yg baru. Kira masyuk sikitla awal awal tu 😁

      Delete
  60. hai sis saya nak tanya, kalau permohonan saya telah diproses maksunya saya dah lepas ka tapisan pertama untuk kuiz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak saya tak sure lah yg tu. Kalau awak dah jawab kuiz maksudnya dah lepas la taoisan pertama. Kena tunggu dari kuiz pulak awak berjaya ke tidak.

      Delete
  61. assalamualaikum. nak tanya macam saya dah pinjam ptptn. if nk buat pinjaman ppbu kena cut ptptn dulu ke atau tunggu lulus pinjaman ppbu dlu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumsalam. Tunggu lulus dulu baru cut tau. Nanti ybr akan bayarkan ptptn tu

      Delete
  62. Assalamualaikum. Kalau kita pinjam ppbu start sem 2/3 dia bagi elaun semua start dari waktu kita daftar kn? Mcm kalau sem 1 x dpt lh kn. Dan lagi satu. Macam yg akak kate elaun dia bagi lebih kurang 4k something, means yg 4k tu skli yuran dan elaun atau memang elaun je. Sbb nk kate elaun je banyak ye dia bagi. Pastu kn sehingga sekarang memang dia guna quiz kan utk tengok kita lulus ke tak. Takde iv kn? Quiz sbb covid atau memang dari dulu dia takde iv .. okey tu je ... Sorry banyak tanya dan terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Sorry lambat perasan soalan awak. πŸ™πŸ™ Akak jawab satu satu ye.

      1) Ybr akan bagi mengikut semester berapa yg kita mohon. Kalau mohon dari semester 2, maksudnya akan dapat dari semester dua. Centu.

      2) YBR bagi duit tu untuk yuran+elaun sara hidup
      So once dapat duit, kena bayar yuran dulu. Sebab YBR tak tolak yuran.

      3) Ye betul YBR tengok kuiz kita berdasarkan kecepatan dan ketepatan. Memang dari dulu dik dia tengok kuiz. Bukan sebab covid. And setakat akak tahu memang selama ni takde iv pun untuk ppbu undergrad. Tapi post grad ke atas ada iv.

      Delete
    2. assalamualaikum, tumpang tanya. contoh sekiranya yuran/sem rm6500 di ipts, adakah ybr masih bagi maksimum 4k/sem je sekali dengan yuran? so maksudnya lebihan yuran tu saya kena bayar sendiri ke?

      Delete
    3. Waalaikumsalam. Aaa kalau untuk ipts tak sure la macam mana. Maybe depends on uni kut. Yg 4k tu untuk ipta.

      Delete
  63. hiiii nak tanyaaa. kenapa ybr nak 4 setem hasil? 1 tu lekat dekat perjanjian pembiayaan pendidikan.. lagi 3 tu nak kene lekat dekat mana? atau biarkan sahaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hii. Dia nk 4 setem sebab borang perjanjian tu nak 4 copies

      Delete
  64. Hi, Assalamualaikum Cici. Saya nak cerita yg keputusan ppbu untuk ijazah belum keluar means blom umum sbb kat twitter ade yang tanye result keluar bile. Then, pihak Bank Rakyat inform yg result keluar dalam hujung bulan satu ni. Tadi saya check kt portal yg permohonan saya tidak berjaya. Ada kemungkinan tak agak ii nama saya disenarai pendek semula lepas diumumkan? Awak tahu tak? Sedih betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi omg sorry baru bukak comment 😭😭😭 aaa kalau dia ada tulis shortlisted tu insyaAllah kalau ada yg tolak then ada rezeki awak nak dapat. Kalau tak saya minta maaf maksudnya belum rezeki awak nak dapat. Aaa sorry 😭

      Delete
  65. salam sis, saya nak tanya berkenaan saksi tu, boleh je ke pergi mana2 bank rakyat utk dorang jadi saksi and nk kena bawa apa je ek? lagii satu untuk pengesahan penjamin tu perlu dibuat depan saksi tu ke? hehe maaf banyak tanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam ya Allah sorry sangat baru perasan. 😭 boleh je boleh. Pegi je memana bank. Penjamin tu kalau nak sign dulu pun ok takyah sign depan saksi.

      Delete
  66. Hi sis. I got email yang I dapat tawaran tapi dia just bagi tarikh untuk sahkan terima/tolak tawaran je. Pastu ayat last kat email tu dia kata 'anda perlu menghantar kembali dokumen perjanjian ke blablabla.... sebelum tarikh yang dinyatakan dalam surat tawaran. Saya nak tau tarikh tu sama dengan tarikh pengesahan terima/tolak tawaran tu ke? Kalau sama memang OMG sebab ada 5 hari ja lagi. Email dapat kemarin tu pon ada kat spam

    ReplyDelete
    Replies
    1. and satu lagi. ptptn tu kita kena terminate lepas duit dah masukk acc or waktu bila
      ?

      Delete
    2. Hiii ya Allah sorry tau I baru bukak comment 😭😭😭 yup you kena terima dulu then nanti ada document yg dia akan bagi dekat portal tu document tu kena lengkapkan and hntar balik kat dia. Ptptn tu akan terminate lepas kita dah agree nak terima ppbu and datang hari induksi dia. Lepastu nanti ybr akan tolong untuk terminate ptptn.

      Delete
    3. hai, samaaa. saya pun dapat tawaran dan dia cakap kena respon before 24/01 camtu. maksudnyaa itu kita kena respon sama ada terima atau tolak kan? bukannya tempoh untuk kita settle dokumen?

      Delete
    4. Yup untuk terima dulu. Dokumen tu tak sure pulak berapa lama kena hantar. I tak ingat πŸ˜‚

      Delete
  67. Hi. Syaa nak Tanya, tentang kem yang dianjurkan oleh ppbu. Kalau sy dari sarawak nak pergi ke kem tersebut, kos sy akan ditanggung ke?
    2. Saya nak Tanya, saksi kena cari pegawai bank rakyat ke? Sbb saya dh tengok Di tempat saya tidak ada menawarkan temu janji untuk berjumpa dengan pegawai Bank rakyat.
    3.saya telah Cuba menghubungi YBR melalui Emel dan no Telefon yang diberi tapi tiada maklum balas. Ada cara lain tak untuk dapatkan dengan lebih jelas informasi tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Sorry for the late reply. Saya reply satu satu ya.

      1) Yang ni saya tak pasti. Mungkin ya, mungkin tidak. Tapi mengikut pengalaman saya dulu tak ditanggung pun. Kiranya saya guna duit sendiri untuk ke sana. Mungkin kalau awak dari Sarawak boleh mohon kut untuk ditanggung.

      2) Awak cuba je pergi bank rakyat, cakap nak jumpa dengan pegawai bank untuk urusan ppbu. Waktu saya dulu tak buat janji temu pun. Just datang je. Biasanya memang akan ada pegawai dekat sana. So nanti dorang akan panggil je pegawai tu.

      3) Cuba awak dm ybr. Tapi saya tak sure lah kalau dia akan reply. Takpun try call semula sebab takut dorang wfh so mungkin waktu awak call tu dorang takde kat office.

      Delete
  68. hi assalamualaikum. Saya nak tanya macam mana kalau kita terlepas tarikh tawaran ybr tu ?? .. Sebab saya tak dapat sebarang email daripada pihak ybr samada saya berjaya atau tidak. so that why saya tidak semak dekat portal ybr tu . And then tadi saya semak dekat status permohonan , dia nyatakan " saya menolak tawaran pbbu yang telah ditawarkan pada 17/01/2022" . Jadi macam mana yer ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumsalam. Hmm kalau macam tu awak kena tanya ybr. Cakap awak tak dapat email dan lampirkan sekali yg kata awak tolak tu sorry saya pun tak sure cemana πŸ₯Ί

      Delete
  69. Assalamualaikum, hi sis! Saya nak tanya something untuk bahagian penjamin tu.
    1. Apa ya syarat untuk jadi penjamin?
    2. Memang wajib ke penjamin kerja kerajaan? Andai kata ayah kerja swasta, tak boleh jadi penjamin ke?

    Terima kasih sudi bantu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaaikumsalam. Hi! Oh syarat dia ada beberapa. Sorry tak ingat semua tapi paling ingat is penjamin takleh lebih 50 tahun. And sekarang boleh je kerja swasta tapi yg penting kena ada slip gaji hehe. Sorry tau tak membantu sangat. πŸ™

      Delete
  70. Assalamualaikum sis, saya nak tanya. Jika sudah habis/graduate, bagaimana cara nak bayar balik PPBU ni ya? Andai kata jika graduate dengan CGPA atas 3.50, adakah pembayaran ni akan auto lunas atau perlu menyediakan surat-menyurat untuk memohon pengurangan kadar bayaran balik pinjaman tu? Btw thankyou in advance ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Hiiii tahniah dah habis belajar 😁😁😁 Untuk YBR ni tak perlu pun nak buat surat. Just upload result akhir semester dan email transkrip kita, nanti YBR akan keluarkan notis dari dia sama ada kita kena bayar ke tak. Kalau dah dapat 3.5 and aboce tu dah boleh rest assure yang kita tak kena bayar langsung 😁

      Delete
  71. SIS! alhamdulillah saya dapat ybr ppbu tu. saya nak tanya, pembayaran tu kan ikut pointer yg kita dapat... katakanlah, utk sem 3, saya punya pointer 3.50 ke bawah, so pembayaran balik tu kene start daripada sem 1 hingga sem terkini atau pembayaran balik tu kene bayar untuk sem yang kita tidak lepas tahap pointer yang diinginkan? faham tak?? HAHAHAH sorry belit2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi!!! Congratulations!!! πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³ alhamdulillah. Selamat menjadi pelajar ybr hehehehehe

      Oh untuk pembayaran semula tu dia akan tengok gpa keseluruhan. Bukan ikut semester. So kalau gpa keseluruhan kita atas 3.5 so dah ok takyah bayar. Kalau bawah 3.5 ada percent dia berapa kena bayar gittew

      Delete
  72. Nak tanya , apa soalan kuiz ppbu tu ?

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum sis, saya nak tanya pasal community heroes tu, ada minimum volunteering hours ke untuk pelajar under ppbu kena buat? maksudnya, sepanjang tempoh pembelajaran saya, saya kena accumulate berapa volunteering hours? ataupun kalau tak pernah join activity community heroes ni boleh ke? sebab saya dah tahun dua belajar, and pernah join satu je activity which is bengkel microsoft.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Sorry lambat replyyy. πŸ™πŸ™ oh untuk volunteering hours tu tak kisah pun. Kalau takde pun takpe. Contohnya saya πŸ˜… Tak sempat pun nak buat volunteering tahu tahu dah covid. Jadi jgn risau ye kalau tak sempat nak volunteer ke apa. Cuma kalau volunteer, nanti hours tu boleh convert jadi duit. So andai kata kita kena bayar loan, dia akan tolak hours kita dulu and lepas tu baru dia keluarkan berapa kena bayar. Tapi kalau dah convert jadi biasiswa dia kira kita volunteer niat kerana Allah 😁

      Delete
  74. Hi assalamualaikum sis, thank you for your sharing about ppbu, alhamdulillah minggu lepas saya dapat jadi pelajar tapisan untuk jawab quiz. set quiz yg saya dapat tu thankfully takde science. 1st section about covid, 2nd was math and 3rd section about bank rakyat. and soalan quiz tu ada beberapa soalan dia ambik dari quiz sebelum ni and i just get through the sampel after answering the quizzes. anyone yg nk try tengok boleh cari dekat studoc. https://www.studocu.com/my/document/universiti-teknologi-mara/sains-gunaan/soalan-ppbu-ybr-2021-matematik/24269993 .

    tapi dekat status yg dia tunjuk nama kita dekat portal tu kenape dia buat N/A dekat bahagian tindakan sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi waalaikumsalam. Aaaa sorry lambat reply πŸ™πŸ™πŸ™πŸ™ thank you sudi singgah dan baca tau πŸ₯Ί aaa hopefully awak dapat ppbu ni. Effort tu dah A+ dah. Kalau boleh pin ni saya dah pin awak punya comment.

      Delete
    2. hai N/A tu sebab keputusan kuiz belum keluar lagi. Kena expect minimum 3 bulan sebelum keputusan berdasarkan pengalaman kakak saya yang dapat PPBU sesi 2019.

      Delete
    3. Oh, baik, thanks πŸ₯°

      Delete
  75. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum, nak tanya utk 2022 bila buka yea application PPBU YBR nie. Dia ada fasa by fasa ke? Sbb haritu tgk ada fasa 1. Anyone tahu x bila akan open balik application tu, dh try cari kat website x dpt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Yang tu kan awak kena tengok dekat ig ybr. Nanti dia akan announce bila bukak and bila tutup.

      Delete
  77. hi sis, nk tanya, kalau nk guna cgpa result sem 1 degree mmg boleh ke? sbb dia cakap kt situ previous edu level. and kalau boleh guna result sem 1 degree nanti just upload transcript sem 1 la kan? sorry belit belit sikit hope u paham huhu :"))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hiii boleh jeee. Nanti masukkan dekat additional cert tak silap. Tapi higgest edu u kena buat either matrics or diploma la sebab tu kena ada transcript

      Delete
  78. hi nak tanya kalau kita termiss exam tu means kita x kan dpt langsung ke pinjamannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Hmmm lebih kurang camtula nak kata. Tapi u can try to dm ybr and have their say.

      Delete
  79. Hi, saya dah habis bljr and dah submit submit result untuk last semester dekat ybr go. SO, apa yang perlu saya buat ya? Ke just tunggu ybr hantar surat yang kita nak ditukarkan ke biasiswa or tak ? And berapa lama masa yang diambil untuk ybr hantar surat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Haah just tunggu je. Biasanya tak lama sangat la dalam sebulan dua centu tak silap

      Delete
  80. Hi nak tanya. saya berjaya PPBU. tapi sekarang kan hujung sem 5. ada baki 3 sem. tapi dekat surat tawaran total untuk pinjaman 4 semester (19,000). nanti akan dapat sekaligus untuk sem 5 dan 6 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya ybr memang akan bagi dari sem yg kita mintak. So even sem tu dah habis, dia tetap akan bagi jugak.

      Delete
  81. salam sis nak tanyaa, saya sekarang dah settle dah semua pasal dokumen just nak tahu anggaran masa bila nak dapat duit tu? haritu last pos document is on 16/1/2023. so agak2 nya after tarikh pengeposan berapa lama eh nak tunggu untuk duit masuk? huhu rasa kesian dekat parents tanggung this whole sem. harap boleh jawab soalan saya hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam
      Itu kena tunggu lepas hari induksi biasanya. Nanti dia akan buat hari induksi. Macam hari orientasi la
      Biasa seminggu dua lepastu duit masuk

      Delete
  82. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi πŸ™‹ Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb