Skip to main content

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum....

Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah.

P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha.

Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia.

Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada

1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla tebal pastu dia nak 3 copies lak tu!!!????

2. Surat penjamin.

3. Surat pengesahan pendapatan bagi ibu bapa bekerja sendiri.

Pastu yg lain aku tak ingat dah borang apa.

Borang perjanjian tu tak silap aku wajib untuk semua scholarship/loan tak kiralah apa jenis scholarship/loan pun yg korang dapat. So kalau rajin bacalah klausa klausa yang ada dalam tu. Dia basically macam rules and regulations yg korang kena ikut sepanjang jadi penerima scholarship/loan tu. Yang lecehnya ada muka surat yg kau kena tanda tangan pastu kena beli setem hasil lagi. Aku fed up teruk kut tapi sebab nak dapat duit so sabarkan jelah diri.

Borang penjamin tu pulak, kena ada 2 orang penjamin. Paling penting, kena kerja dengan kerajaan. Ah sudah. Yang kerja kerajaan kakak aku je. Nasib baiklah ada makcik aku duduk area tempat aku belajar ni yg kerja kerajaan jugak so bolehlah mintak tolong huhu. Lagipun kalau ayah aku kerja kerajaan pun still takleh tolong sebab di ada had umur untuk penjamin.

Borang pengesahan pendapatan tu pulak untuk parents yang kerja sendiri. Manatau ada anak businessman ke kan yg takde slip gaji tu, so kena guna borang tu. Kalau parents korang ada slip gaji so boleh je kalau nak ignore.

So bila dah download and print borang borang tu semua, aku terus call parents aku sebab dorang kena datang sini, nak settle borang dgn tanda tangan. Kakak aku pun kena isi borang penjamin jugak so susah jugaklah dahlah parents aku duduk jauh jugak dari Nilai ni. Aku kesian sangat tapi dah nak buat cemana kan. Terpaksa.

And borang tu semua ada tarikh tutup so siapa tak hantar ikut tarikh tu terus dikira tak dapat. Ya Allah aku cuak betul huhu.

Alhamdulillah nasib aku baik sebab parents aku nak datang sini settlekan. Yelah nak dapat duit kan hehehehehehe. So aku banyak settlekan borang dekat bank rakyat je sebab senang nak cari saksi. Borang penjamin tu dia nak saksi.  So haritu saja dah settle semua borang aku yg kena sign and etc. Dia jadi serabut sebab aku kena settle dalam waktu weekdays sebab bank tutup kalau weekend. Dah mana nak dapat saksinya kalau centu kan? Pastu dalam masa yg sama aku ada kelas pulak so sangatlah membataskan pergerakan aku. Stress weh waktu tu rasa nak marah semorang. So nasihat aku untuk penerima lepasni, korang lek lek je tau buat. So tak stress sangat. Tapi lek lek pun kerja kena laju lah jangan lah macam kura kura pulak.

Sekali lagi nasib aku baik geng sebab kakak and makcik aku nak hantar nenek aku pegi check up so dorang hantarkan sekali je borang aku. Alhamdulillah Allah betul betul permudahkan urusan aku untuk loan ni alhamdulillah. Sekali lagi tips free aku nak kasi ni, kalau boleh korang settlekan and susun lah borang borang tu elok elok. Kita mudahkan kerja orang and then nanti orang akan mudahkn kerja kita. Alhamdulillah mak cik aku kata borang aku dah lengkap so hari taaruf tu aku dah takyah susah susah nak settlekan semua benda.

So kita masuk hari taaruf pulak eh. Hari tu wajib untuk semua penerima baru. Hari yg sama jugak patutnya aku ada ujian praktikal sispa. Nak taknak aku terpaksa lah amik cuti nasib baik bukan exam subjek so boleh nego lagi la. Since aku sorang je dapat dan aku tak kenal sangat orang lain yg dapat, so aku gerak pegi menara berkembar bank rakyat sorang sorang. Sendu ye guys gerak sorang sorang huhu.

So bila sampai sana aku ingt nak amik lrt tapi ada problem so aku jalan kaki je sebab bangunan dia dekat je dengan NU Sentral. Independent teruk aku rasa waktu tu pergi kl sorang sorang. Siap sesat lagi haaa nasib baik aku jumpa budak yg nak tuju tempat sama macam aku so takdelah sendu dan sesat sangat perjalanan aku. Tapi serius sepanjang kat sana semorang at least ada kawan aku loner roks. Hahahahahahaa tapi best je.

So hari taaruf dia basically pihak ybr nak berkenalan je dgn penerima baru. And dia nak explain lebih dalam tentang PPBU ni. So sebab tulah dia wajibkan hadir. Bila aku cakap explain korang mesti boleh agak the whole day kitorang buat apa kan? Siapa tau sila angkat kaki.

Yes. KITORANG. BASICALLY. DENGAR. CERAMAH. TENTANG. PPBU

Pishang gila tapi yelah tak kenal maka tak cinta, kan? So kena kenallah dulu baru boleh cintakan PPBU ni.

Satu ayat yg aku tertarik adalah

"Duit ni duit orang. Kita pinjam je untuk tampung pelajaran kita. So gunalah duit ni sebaik baiknya."

Ayat tu memang aku cuba pegang betul betul. First, yes memang duit orang pun. Kita pinjam je. Second, kita dah ada tanggungjawab dengan duit tu. Sama ada nak guna dgn baik, atau sebaliknya. So untuk aku, aku cuba gunakan sebaiknya. Takdelah nak kata aku guna solely untuk beli buku semata mata.Ada jugak beli benda lain. Cumanya kalau boleh biarlah benda tu bermanfaat untuk kita.

Ni ada pesanan sikitlah untuk penerima scholarship/loan kat luar sana. Tak kiralah scholarship/loan tu kena bayar balik atau dapat terus, kita tetap guna duit orang. Kita guna duit rakyat. Jadi tolonglah bagi pahala pada rakyat jugak. At least duit yg dorang bagi tu mengalir pahalanya. Taknak sedekah takpe. Tapi biar duit tu kita guna ke arah kebaikan. Kalau kita beli something untuk kemudahan kita pun kita dah tolong topupkan pahala si pemberi duit tu. Walaupun hakikatnya kita taktau pun duit sapa yg ada dalam bahagian scholarship/loan kita. Cukuplah kita tau tu bukan duit kita,  tu duit orang. Kita tak berperah keringat pun nak dapat duit tu. Jadi gunalah baik baik. Jangan boros.

Dah dah karang jadi ustazah pulak tetibe ni membebel panjang sangat. Balik semula dekat hari taaruf tu.

Sepatutnya hari taaruf tu 3 hari tapi disebabkan kekangan waktu jadi sehari je huhu. So tak banyaklah aktiviti best yg ada. Tapi okay je aku suka. Sebab dapat powerbank baru woohooo 🙌🙌🙌  Dari awal program, sampai habis program aku sorang sorang haha. Sampai balik pun aku sorang sorang jugak. Tapi takpelah aku tak kisah pun sebab sambil tu  aku boleh playing tourist. Hehe.

Okaylah sekian perkongsian aku untuk PPBU YBR ni. Nanti kalau ada apa apa pertanyaan boleh comment kat sini takpun korang hit mana mana socmed aku kat atas tu okiesss. Kalau rasa aku lambat sangat reply boleh mention dekat mana mana. Maklumlah aku ni kadang kadang ignorance sikit tak check pun comments dm semua tu. Huhuhu

Goodnight people. Aku doakan kalian semua dipermudahkan urusan. Aamiin.

UPDATE: Hi peeps. If you're still reading this, thank you so much. Currently I deactivated my instagram. So if you guys got questions to ask, please go straight to my twitter oki. Here's my @: @E_atiqah




Comments

  1. Taaruf tu tak sama dgn kem induksi ke? Taaruf tu bila eh?

    Sebab saya baca dkt blog lain, kem induksi tu sampai 4 hari 3 malam.

    Boleh tak nak tau tarikh taaruf tu, dan bila duit dimasukkan?

    ReplyDelete
  2. Oh yes before ni memang nama dia kem induksi tapi tahun kitorang tu dia jadi sehari je so dia tukar nama ke hari taaruf. Alamak sorry I lupa tarikh taaruf bila. Tapi nanti dia kasi email so lek je. And time duit masuk pun nanti dia bagi message.

    ReplyDelete
  3. Ooohh. Tahun bila tu awak dapat? Tahun lepas ek? Saje tanye awal, sebab baru je habis kuiz YBR utk tahun ni haha. Tahun lepas mohon jugak, tapi tak de rezeki. Tahun ni cuba lagi mohon, tu saje nak tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah tahun lepas. Ooo I see. Semoga berjaya. 🙌 InsyaAllah ada rezeki kita jumpa dekat kem ybr. 😊👍

      Delete
  4. salam nak tanya, parents kita boleh jadi penjamin tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Yup boleh tapi salah seorang je and perlu memenuhi syarat yg ybr tetapkan.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum, tumpang tanya if kita dah upload result, dia ada tak hantar email menyatakan dia dah terima result.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Takde. Tapi kita boleh semak di ybr go.

      Delete
  7. hai, sorry nak tanya, first time duit masuk dia beritahu emel ke camne ? thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah yup. Sometimes bank bagi message. Tapi kalau nak paling sahih pergi check dekat portal. Kalau dah masuk biasanya dia tulis disbursed.

      Delete
    2. Check kt portal tu bahagian mana ya ? And sblum duit masuk , result mmg kena checked dlu ka ? Utk first time.

      Delete
    3. Boleh check dekat ppbu punya portal. Nanti login guna ic number and password. Lepastu bukak bahagian e-result. And yes untuk first time result akan kena checked dulu. Actually kalau nak senang kan, check dekat bank je kalau duit masuk beribu tu yes tu duit pinjaman la tu hehe

      Delete
    4. hai nak tanya kalau ppbu ni kita dapat,and result 3.5 above still perlu bayar balik atau tak? and dia cover for every sem ke?

      Delete
    5. Kalau 3.5 and above tak perlu bayar balik 😊. Yes dia cover every semester selepas kita dapat offer tu

      Delete
  8. Taaruf tu mmg dkt KL ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. During my year, yes. Dekat HQ dia which is menara berkembar Bank Rakyat.

      Tapi tak silap tahun sebelum tu dekat Melaka. So bergantung kepada YBR jugak nak buat dekat mana 😊

      Delete
  9. Hi nak tanya you submit document tu semua kena ada pengesahan ke? Sebab i punya document yang i minta pengesahan just pengesahan pendapatan tu je :( wajib ke semua doc disahkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. In my case, yes semua ada. Tapi sebab I overthink hehe so I buat je pengesahan untuk semua (plus my mom pun nag jugak suruh dapatkan pengesahan semua 😂)

      Tapi I rasa tu bukan syarat wajib ybr pun. Boleh je submit without pengesahan.

      Maaf I tak berapa ingt dah time mohon dulu. Kalau tak yakin nanti u try dm ybr tanya. I mintak maaf sangat 🙏

      Delete
  10. Hi, saya nak tanya, untuk penjamintu, boleh kalau contohnya ibu saya kerja jahit baju sendiri, tapi dia takde kedai, just jahit dekat rumah, so dia takde slip gaji, jadi masih boleh jadi penjamin ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, kalau tak silap penjamin kena ada slip gaji. Hihi preferably government worker

      Delete
    2. Sis klau penjamin keje swasta boleh ke? Sbb saya buat dua dua penjamin keje swastaa

      Delete
    3. boleh je,saya punya pon dedua swasta

      Delete
  11. Assalamualaikum hai akak, nak tanya. Ybr ni boleh try sampai bila eh? Sebab saya sama kos dgn akak, saya year1 ichemtech hihi. Ada mohon ybr 2ndtier haritu tapi belum rezeki alhamdulillah. Mula² rasa mcm takdapat maybe sbb ramai sngt apply sbb tgok twitter cantu, and dia priotitise kos2 law,actuarial sc,acc etc so possibility nak dipilih tu rendah kot huhu. Tapi makcik2 saya suruh pinjam ptptn and mmg skrg under ptptn ikutkan takmo tapi family kan hehehe pastu so hm nak laa try usaha lagi utk apply ybr ni sebab kalau boleh, nak cancel ptptn and ptptn pun kena 1st class grad usim so baru fully takyah bayar huwaa. I hope akak dapat reply hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam aaaa hi junior!!!! Dia boleh je try even sampai third year pun. Bila dia bukak tu try je hihi. Kalau nak try alternative lain, boleh apply JPA. My friends ramai jugak yg apply JPA waktu second year hehe. Awak group tutelage dengan siapa? Kalau dengan dr Atiqah nanti contact je akak dekat whatsapp hihi

      Delete
  12. Hai, saya pelajar tajaan ybr jugak, nak tanya, kawan saya yang satu uni dah masuk duit ybr tu tapi saya belum. Dia memang masuk secara berperingkat ke walaupun satu uni?

    ReplyDelete
  13. Hmmm lama tak jarak antara duit dia masuk dengan awak realize yg awak punya belum masuk? Kalau macam sehari dua, try tunggu for a week. Kalau tak dapat jugak try dm ybr. Sebab i pun pernah jugak dulu kena. Tapi i tak ingat berapa lama jarak dia. Tapi waktu tu i dm ybr, lepas pada tu baru duit i masuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan saya dah masuk lama, duit dia masuk 16/4 haritu tapi saya punya tak masuk2 pun lagi hmmm...kena dm kat twitter ke sbb sebelum ni ni pernah tanya tapi x balas pon...read pon tak...btw awak uitm jugak ke?

      Delete
    2. Yeke hmmm sedihnya sebab saya punya pun tak masuk lagi. Dah sebulan dah 😔 Cuba dm kat ig. Haritu saya dm kat ig. Ybr reply. Oh saya bukan uitm. Hehe

      Delete
  14. salam nak tanya brapa lama tempoh duit tu masuk yee lps kita dh submit result untuk first sem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya tiga minggu but lately makin lambat pulak. Idk why. I pun tak dapat lagi duit untuk this semester walaupun result dah verified

      Delete
  15. hi selalunya duit tu dia bagi for 1 year or for 1 sem ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh dia bagi for every sem sampailah grad.

      Delete
  16. hi, nak tanya
    1. both penjamin tu kena sign depan saksi ke?
    2. if penjamin takdak talian saudara dengan kita takpa kan?
    3. boleh tak sis explain yang part ini ''banyak settlekan borang dekat bank rakyat je sebab senang nak cari saksi.'' Maksudnya saksi tu pegawai bank tu sendiri ka?

    terima kasih sbb sudi jawab hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi!
      1) Kalau ikutkan dulu pegawai tu kasi je sign dulu. Boleh je kut I rasa.

      2) Rasanya boleh je takde masalah.

      3) Aah yup. Sebab I bawak dedua penjamin dekat bank terus so memang tulis borang semua kat sana je. Pastu terus je sign saksi.

      Delete
  17. saya nak tanya kalau ibubapa saya seorang pesara swasta , vss lima tahun lepas , dan tidak mempunyai pendapatan , bagaimana saya ingin mengemukakan dokumen berkaitan pendapatan bapa semasa memohon

    ReplyDelete
  18. Haiii! Sorry tau lambat reply. Lately ni saya lupa nak tengok comment section. Hmmm Kalau macam saya kan, ayah saya takde payslip tau. So kitorang cam ada satu surat dari ketua kampung yg mengesahkan yg ayah saya takde payslip dan gaji sekian sekian. Cuba tanya ayah awak, dekat kawasan rumah ada tak surat macam tu? Kalau ada, boleh kemukakan surat tu je. Just state yg ayah awak pesara swasta so takde payslip and etc. Aaa btw boleh tak awak dm saya kat ig? Nanti saya tanyakan org lagi pandai untuk ni. And saya reply dekat ig je. Sini saya takut saya terlepas pandang. Ig saya: eyka.atqh

    ReplyDelete
  19. Assalam sis nak tanya. Selalunya borang ybr tu dia kena settle dalam berapa lama ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Tak silap dalam dua minggu centu

      Delete
    2. Salam sis nak tanya kalau saksi tu kerja dkt hq bank rakyat boleh ke? pastu cop jabatan mcm mana ye, masih nak ke? sbb saksi yg kerja hq tu kata mungkin dia tk payah

      Delete
    3. Hmmm kalau camtu takpa kut. Sebab dia mesti lagi mahir pasal ppbu kan. InsyaAllah takpe je

      Delete
  20. kak nk tnye, klw start apply sem 3 kan nnt kite akan dpt duit yg sepatutnye kite dpt utk sem 1 ngn 2 gak ke? means time sem 3 tu kite akan dpt duit sem 1,2&3 skali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hii. Sorry lambat reply. Tak awak. Kalau awak start apply sem 3, meaning awak akan dapat dari sem 3 ke atas je

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha