Skip to main content

[TUNAS] DAN Aa+ Bb

Assalamualaikum.

Book lover mesti dah tau kan ape maksud nye tu. Yang bukan book lover pulak mesti fikir Kak Cici  tengah buat equation math kan. Macam algebra algebra bagai. Ada A ada B. Mesti pening kan.

Haaa takdelah. Kak Cici bukan nak buat equation pun. Zaman belajar math dah berlalu. So sekarang nak freedom je dulu. Lol. :)

Actually Kak Cici nak review compilation buku HLOVATE ni. Saje kasi highlight nama penulis nak kasi korang ingat sampai mati. Buku ni bertajuk seperti di atas. Ape? Nak  tau cover buku macam mana? Haa korang boleh check out kat bawah ni.
Cover pun dah lawa kan

Kak Cici dah ulang buku ni dah kali keenam. Kalau Kak Cici pun dah ulang enam kali of course lah buku ni best gila kan. Kak Cici memang cukup lah suggest korang yg bosan bosan tak tahu nak buat apa. Yg tengah duduk tanam anggur tu. Apa kata sesambil tanam anggur tu mai lah baca buku ni. Heee :)

Okeh buku ni actually ada dua. Nama pun compilation kan. Mesti lebih dari satu. Satu tu tajuk dia Tunas which is novel pertama akak Hlovate ni. Okaeh pen name dia pelik. Tapi cerita dia best. Cerita dalam Tunas ni memang full of cerita budak sekolah. Mostly dalam novel ni adalah friendship values dia. Perghhh memang A+++. Memang Thorbaikkkk cerita dia. 

Untuk fivers yg dah nak tinggal sekolah tu boleh lah baca buku ni. Kak Cici yakin sangat yg bila habis je mesti korang akan rasa macam nak nangis sebab teringatkan kawan kawan kat sekolah dulu. Kan org cakap kawan skolah menengah lah yg paling susah lupa. So padanlah dengan cerita ni pun. Memang akan menggamit memori lah. 

Cinta? Hmmm... dalam 50 percent lah cinta. Eh? Yeke? Tak actually. Sebab cerita ni memang seratus peratus cerita budak sekolah yg berlatar belakangkan tahun 2000. So takdelah cintan cintun semua ni. Ni kalau berlatarbelakangkan tahun 2016 ni confirm penuh drama cinta saja. Hahaha. Dak dak sekarang kan. 

Okay dalam buku Aa + Bb ni pulak, actually kesinambungan dari novel tunas tu. So Kak Cici suggest korang baca dulu Tunas so baru baca Aa+Bb. Sebab kalau baca salah satu mesti tak paham. Oh lupe nak bagitau hero and heroin dia. Macam novel biasa, novel ni tetap ade hero heroin dia. Nama Hero dia is BENZ ALIF SULAIMAN. Bapak dia ni rasenye dulu peminat kereta Mercedes Benz kut. Hahaha. :p Heroin dia pulak nama dia NUR ADDIN SHAH RAJA MUHAMMAD FAUDZI. Mak aih panjangnya. Macam mana lah si Benz tu boleh sebut kan. Uppsss. Tercerita lah pulak. Haha

Okeh, Aa+Bb ni sebenarnya cerita waktu dorang dah besar. Waktu dah kerja. Cinta? Banyak sikitlah kut since dorang dah kahwin. Tak islamik? Jangan risau. Buku ni ada banyak part islamik. Tak macam novel picisan yg lain. Hui picisan. Hahhaha. Lagi satu, dak dak muda sekarang ni kan tak suka something yg penulisan dia terlalu berat. Nak santai santai je. Kak Cici guarantee, buku ni penulisan dia teramatlah santai. Bahasa budak budak street kut. Mana nak cari novel macam ni kan. Yg selalu ada pun sekarang ni Tarbiah Sentap, Momen Mathluthfi, Pelukis Jalanan. Haa tu contoh je. Contoh buku buku yg penulisannya santai. Novel sekarang jalan cerita sama je. Kene kahwin paksa lah. Kawan lama lepastu jumpa baliklah. Ape lah. Kan? 

So buku ni special sikit. Dia takde scene scene yg jadi typical novel Melayu even though latar belakang masanya bukan masa sekarang. 

Seronok pulak tulis review buku ni sampai tak sedaq yg dah panjang sangat dah tulih ni. Hahaha. Semoga netizen semua tak muntah baca tau. 

Haaa kan Kak Cici cakap buku ni ada dua kan. Dia tak hanya jual yg compilation. Yg satu satu pun ada. Macam ni.

Ini lah Aa+Bb yg sebenar

Yang ni pulak Tunas. Nampak tak cover pun sekolah.


Nota kaki : Dah baca nnti dm Kak Cici tau. Buku ni dah susah nak cari tau. So cube cari kat MPH.  Takpun bagi yg area Muadzam, boleh cari dekat kedai buku depan Bank Rakyat. 

Instagram : eyka.atiqah
Twitter  : E_atiqah



Comments

  1. Kalau kak cici nak letgo novel tunas dan aa+bb tu, email saya please 🥺 dah lama cari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaaa Im so sorry. Mine pun dah tercerai berai dan pages dia 🥺 I pun tengah cari semula those books 😭😭😭

      Delete
  2. Hii, saya nak tanya banyak ke beza antara compilation dengan buku satu2 tu ? Kalau ada beza apa perbezaan dia eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hiiii! Takde beza pun actually. Tapi lagi convenient sebab tak payah bawak dua buku berlainan. Bawak satu je and boleh baca dua dua terus 😁

      Delete
    2. Ohh haahh, hehe alright thank youu ��

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb