Skip to main content

Descendant of The Sun

Haaa amcam mengancam tak cover?

Assalamualaikum. Kak Cici had been super busy last three weeks. Tu yg tak sempat nak post entry baru tu. Cehh. Dalam busy busy tu sempat jugaklah memanfaatkan 16 jam untuk layan drama dots.

Apa? 
Tak tahu dots tu apa?
Haaa sila baca tajuk entry. 

Annyeonghaseyo! *cewah korea sangat*  
Okay berbalik kepada tajuk. Actually Kak Cici rasa Kak Cici nilah orang paling lambat tahu pasal cerita ni. Kah! Sebelum ni just dengar org cerita je and org kata cerita ni best. Bila dah tengok....... bukan best, super best! 

Cerita ni drama 16 episod. Apa yg bestnya pasal drama korea ni is, episod dye pendek dan iklan tak lama. Taklah macam cerita melayu pukul 7. Iklan saja 5 minit. Cerita lebih sikit je dari setengah jam. Kah!

Hero dia Song Joong Ki. Kpopper mesti kenal punya ni. Kofkofkof. Dia ni pegang watak Captain Yoo Si Jin atau sign name dalam Special Forces, Big Boss. Ketua lah tu kiranya. Dah hero kenalah jadi ketua yedok? Apa? Tak kenal Joong Ki? 

Tu haaa Kak Cici payung gambar

Heroin pulak nama dia Song Ji hyo. Eh tak tak. Song Ji Hyo tu Running Man. Heroin dia nama Song Hye Kyo. Song Hye Kyo ni pegang watak Professor Kang Mo Yeon. (P/s: mohon jealous ye dengan gelaran professor tu. :p) Dia ni ketua medical team. Haaa kan dah kata hero heroin mestilah jadi ketua. Kofkofkof.

Untuk drama ni Kak Cici kasi 9/10 bintang. Satu lagi tu nnti bila dah tengok special episode nnti baru kasi. Hahaha *gelak gaya diva*

Cerita ni banyaknya berlaku dekat Urk. Taktau Urk dekat mana? Gugel ye nanti. Sebab dalam cerita ni, dekat sana berlaku gempa bumi yg memerlukan medical team and team askar antarabangsa untuk proses cari mayat mangsa apa semua. Ketua medical team dengan ketua askar tu korang mesti dah boleh teka. 

Lagi satu yang best pasal cerita ni is dia macam promote peace tau. Sebab cerita ni pasal askar dengan doktor. So bila dah askar, memang semangat patriotisme tu tinggi lah. Okay student boleh tengok ye kasi tambah sikit sikap patriotik dalam diri tu. Apa yg Kak Cici terkejut is dalam cerita ni ada satu part ( even cuma dua tiga saat) dia ada tayang gambar bendera bertulis "Lailahaillallah." Tak percaya? Kak Cici kasi bukti. 

That black flag tu. Nampak?

Haaa tu satu. Satu lagi yg memang buat Kak Cici speechless dan terus tangan meng'pause'kan cerita is bila Joong Ki sebut InsyaAllah. Peh waktu tu memang tak terkata. Sampai ulang tiga kali. Yelah kan takut telinga bermasalah. Salah dengar ke ape ke kan. Tapi memang realiti. Joong Ki sebut InsyaAllah. Okay so jom sama sama doakan dia masuk Islam. 

Cerita ni actually terasnya adalah cinta. Macam biasalah kan. Cuma apa yg buat dia jadi best is, dia jadikan satu masalah tu utk selesai sama sama. Dan cerita ni jugak timbulkan isu isu lain utk kita hayati. Contohnya dalam cerita ni isu earthquake ditimbulkan. So dorang kena working on this sampai kadang kadang kena marah dengan org atasan. Dan satu moral yg dorang timbulkan is, when we are a warrior, so the peace and the people of our country is the priority. There's no such thing valuable than a human life. And this story told us that. So its not just an ordinary love story. Sebab in fact, the love story between the two of them memang sangat mencabar. 

Kawan kawan Kak Cici kata, episod 15 sedih tapi Kak Cici rasa dari episod satu lagi sedih. Kofkofkof. Tapi bila sampai episod 15 tu yeah, memang sedih gila. Nak tau? Korang kena tengok sendiri. Okay. Karang tak surprise pulak. 

Haaa lupa. Di samping dua hero heroin ni, ada lagi sepasang hero heroin yg ada. Haaa jarang kan cerita ada dua hero heroin. 

Gambar yg bawah ni

Part sweet? Bukan setakat ada. Berlambak. Hahaha. Walaupun banyak part yg buat ngilu lubang telinga kau sebab banyak scene bedah, tembak sini tembak sana, darah, orang cedera macam macam lagilah. Tapi tetap banyak part sweet. Memang tak boleh nak cerita semua. Okaylah Kak Cici kasi gambar je okay. 




 Haa gambar gambar ni mesti dah menarik narik tangan korang untuk download cerita ni kan. Haaa pergi pergi. Pheww bukan senang Kak Cici nak dorong orang suruh download cerita ni. Kalau takpun, korang boleh tengok dekat media fire. Takpun beli cd je. Boleh tengok ulang ulang sampai korang hafal. Kah! 

Phew ni kalau Joong Ki baca ni mau terus lamar jadi pelakon. Hahaha. Kemain melambung pujian. Tapi serious lah, cerita ni memang super best. 

P/s: cerita ni 16 jam tau. Jadi time solat tu g solat dulu. Pastu sambung balik. Hoccay. 

Nota Kaki: saja je tulis tajuk macam tu so nanti kau org akan jumpa blog Kak Cici tiap kali search pasal cerita ni. Kofkofkof. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb