Skip to main content

Ilmu Pun Makhluk

Assalamualaikum....

Hai peeps. We meet again.

So today was the last class for Physical Chemistry. Not the last lah actually tapi topik habis harini. Dan kebetulan topik yang kitorang belajar harini was being taught one and a half year before.

Tapi tapi tapi.....
Kitorang selaku manusia biasa yang mudah lupa ni, memang lupa habis pasal topic tu. Seriously weh memang semorang lupa. At that time my lecturer was like " okay let us 'rungkaikan' why do you guys forget things."

Okay put aside the "forget" thingy. I wanna describe a bit about this one particular lecturer. His name is Dr Zamir. ((Harapnya tak kena kejar dengan parang aku lepasni kalau dia terbaca.))  He's one of the lecturers that I look up to. Sebabnya daripada mula keluarnya perkataan dari mulut dia, semua tu info info berguna. Bagi aku takde satu pun yg keluar tu bukan ilmu. Even waktu dia buat lawak pun. Kalau dia mengajar pun, dia akan kaitkan that particular topic dengan situasi yg selalu terjadi pada kita as a human. And yep, I love that kind of analogy. Sebab tu dia cikgu kedua aku look up to selepas cikgu english aku waktu sekolah dulu sebab both of them guna analogi tentang manusia. ((Tak dilupakan jugak dekat lecturers lain yang aku look up to sebab bagi aku dorang hebat sangat sampai boleh jadi idola))  Kita manusia so kita fahamlah kita macam mana. So itu dah baaaannnyaaaaakkkk membantu aku lah especially untuk faham apa yang dia nak ajar. Dr if you're reading this, tolonglah bagi saya markah lebih untuk exam nanti. Thank you.

Settle pasal tu. Sekarang kita patah balik dekat the real issue.

Lupa.

Ye manusia ni mudah lupa. Macam tadi, waktu dr tanya sebab apa kitorang boleh lupa, yang kitorang jawab adalah alasan alasan tipikal je. Contohnya.....

"Dulu niat belajar lain. Niat kerana exam."
"Banyak makan semut."
And he came with this idea.
"nanti kita try bagi awak makan semut then kita tengok sebenarnya awak lagi banyak ingat ke lagi banyak lupa." Damn so trueeee. (Sorry for the bad word I just can't find the proper one)

And all  the so-called alasan(s).

 Tapi last last takde jalan keluar jugak. Lepastu Dr sambung je balik mengajar. But before that, dia tinggalkan remark yang sangatlah mengena dekat hati semua orang. Rasa macam kena tembak tepat dekat hati bilamana Dr cakap....

"Generasi sekarang ni generasi yang sangat bergantung pada lecturer. So awak semua takde skill nak belajar sendiri. Saya tak salahkan awak sebab benda ni dah diajar dari kecik sampai awak besar. Bayangkan kalau awak pun dah terlalu bergantung pada lecturer, adik adik awak ni lagi lagi lah bergantung pada cikgu dekat sekolah." Again, damn  so trueee.

Disclaimer: ayat ni semestinya bukan ayat sebijik sebijik yg dr cakap sebabnya dah diubah oleh aku sendiri untuk kefahaman sendiri. Yang sama cuma isi utama.

So berlakulah sesi pembelajaran dengan kitorang yang terangguk angguk menandakan ada certain perkara yang tiba tiba terlintas balik dalam kepala. Kelakarkan ilmu ni, tadi hilang terus ni dia main lintas lintas dalam otak pulak.

Long story short, di akhir lecture, tetiba je Dr cakap,
"Percaya tak awak punya kepandaian tu semua sama je."

Ada yang angguk ada yang geleng.

Dr sambung lagi
" Percaya tak semua manusia ni dilahirkan sempurna?"

Satu kelas sahut percaya. Yelah kalau tak percaya maksudnya meragui kekuasaan Allah yang memang dah terbukti paling berkuasa.

Dr sambung lagi tanya
"Pernah tak dalam exam awak tak ingat. Tapi bila keluar je awak tahu jawapan dia."

Semua orang angguk lagi.

"So maknanya ilmu tu awak dah ada cuma waktu dia keluar je yg tak betul. Kalaulah ilmu tu keluar pada waktu yg betul mesti semua soalan awak dah boleh jawab. Betul tak?"

Lagi bersungguh semua orang angguk.

"Maksudnya yang awak takde sekarang ialah skill macam mana nak keluarkan ilmu pada waktu yang tepat."

And he comes out with this one solution.

" Kalau ikut barat, situasi tu dipanggil unconscious mind. Tapi kalau ikut Islam. Ilmu tu makhluk. Kalau awak tak jaga hubungan dengan makhluk, maka dia pun akan hilang. Kalau awak tak hargai dia, dia pun akan tak hargai awak. Yang awak ingat sikit sikit tadi tu, maksudnya awak dah mula menghargai ilmu tu semula."

This. Is. So. True. I. Couldn't. Agree. More.

Jadi apa yang aku nak sampaikan ialah, its not necessarily pasal niat. Tapi pasal macam mana kau hargai sesuatu ilmu tu. Semakin kau hargai dia, semakin banyak ilmu yang kau akan boleh ingat. Semakin sikit kau hargai dia, semakin sikit yang kau akan ingat.

Kalau banyak ilmu, maka banyak lah tempat kau boleh apply ilmu tu. Maka bertambahlah kepandaian. makin sikit ilmu, makin terhad tempat yg kau boleh apply ilmu tu. Maka darjah kepandaian tu turun sikit. Tapi hakikatnya, kau dengan Albert Einstein boleh berdiri sama tinggi, duduk sama rendah kalau kau pandai hargai ilmu.

Sebenarnya aku nak tweet je tapi aku rasa macam penting lah pulak so aku tulis jelah kat sini. In case terlupa boleh scroll balik sambil tampar diri sendiri. Kalau tweet mesti dah tertimbus di antara tweet tweet tak berfaedah yang lain.

Semoga apa aku tulis harini, dapat bagi pengajaran pada kau, pada aku, dan pada orang orang yang selalu terlupa ilmu tu jugak makhluk Allah yang perlu dihargai. Semoga apa yang aku tulis harini menjadi manfaat buat kau, buat aku, dan buat  semua orang tak kira apa agama yang kau pegang. Sebab konsepnya sama. Kau buat baik terhadap dia, dia baik terhadap kau. Dan semoga apa yang aku tulis harini, memberi pahala pada Dr. Zamir, the one yang sedarkan kita bahawa ilmu itu juga makhluk.

Semoga Allah redha. 😊




Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb