Skip to main content

Tiq's Myringoplastic Surgery Journey

Assalamualaikum....

Hye peeps. Lama dah rasanya tak update entry baru hehehe. Okay entry kali bukan pasal biasiswa atau convertible loan dah. Bukan bukan.

Aku just nak share sikit experience aku bila kena operation. Minor operation je pun tapi tak kira nak share jugak!

So kalau korang godek godek entry lama aku, aku ada tulis pasal gegendang bocor. And yes, daripada bulan entry tersebut sampailah sekarang 2019, aku still suffering. Tapi takdelah suffer sangat. Over je ayat. Cuma terhalang sikitlah. Telinga aku ((refer to the affected part, which is belah kanan)) memang anti betul dengan air. Dia memang takleh kena air langsung in which benda ni buatkan aku punya pergerakan limited.

Kalau nak mandi kena jaga telinga.
Kalau pergi theme park/kolam boleh mandi sampai paras leher je.
Takleh diving.
Takleh snorkeling.

Pokonya semua yg boleh menyebabkan air masuk dalam telinga is  big no no.
Why?

Sebab gegendang belah kanan aku bocor so that is why dia tak suka air. Once kena air dia akan keluarkan nanah sampai dr pesan takyah korek telinga belah kanan dah sebab I don't have any earwax, yg ada cuma nanah.

For years aku tahan, pretending everything is alright sampailah satu hari aku pergi klinik nak mintak cuci telinga, ((sebab dulu time sekolah kalau g hospital dia selalu cuci telinga belah situ)) lepastu kena marah dengan dr sebab macam aku katalah telinga ni takleh kena air tapi aku lagi nak kasi air hehe. Then dia buat surat ke Hospital Tuanku Jaafar, dan bermulalah kisah aku travel solo pegi hospital.

Appointment aku selalunya hari khamis tau, aku start pergi 2018 till now, so bayangkanlah berapa banyak kali dah aku tak pegi kelas hari khamis huhu. Long story short.

Waktu my last Thursday's appoinment, doctor bagi pilihan sama ada teruskan appoinment sampai dia tertutup atau go for an operation. And I chose the latter. ✌

Aku buat myringoplastic. So basically myringoplastic ni adalah amik isi/lemak dari bahagian badan yg lain, then dia sumbat dekat tempat yg bocor tu.

Aku dapat berita tu time cuti sem. And my operation was scheduled during my third week of lecture. Hari Jumaat bersamaan 27 September 2019. So I've been keeping the news from literally everyone sampailah minggu aku nak kena operation. Yg tau cuma my housemate, Sarah sebab time cuti tu dia stay dekat rumah sewa dengan aku and dia jugak yg teman aku pergi appointment time cuti tu.

Rasa bersalah tu all the time aku rasa tapi I have my own personal reasons yang biar aku jelah yg tau. Tapi my parents tau lah sebab dorang yg temankan pergi operation.

2 minggu sebelum operation, Rabu aku memang fully occupied dengan appointment je. Rabu minggu pertama tu pergi jumpa dr bius untuk dia explain in depth pasal bius. Sebab kes macam aku kena full bius. Rabu minggu kedua pulak jumpa dr untuk final check sama ada aku boleh buat operation atau tak. So everything went well dan Jumaat tu aku akan undergo operation.

Disebabkan hari Jumaat tu kena puasa, so hari Khamis tu aku balas dendam makan banyak benda hahahahahha. By that time, housemates aku semua dah tau dah. So apa yg buat aku terharu is, dorang buatkan solat hajat untuk aku malam tu. T_T aduh aku srs takleh nak balas weh tsk tsk. Pastu malam tu aku kena naik ktm ke seremban. Sebab aku duduk Nilai and parents aku amik kat seremban, so aku tempah hotel sesiap and malam tu naik ktm pergi seremban. Nak pergi ktm pun dorang ramai ramai hantar sis- 😭😭😭😭

Sampai seremban, parents aku amik. Time tu dah pukul 11 lebih tapi aku makan lagi hehe sebab curfew makan aku pukul 12 so selagi ada masa aku makan. Lagipun doctor kata maybe operation aku tengah hari sebab dia dahulukan budak budak.

Malam tu, aku memang tak tidur lena weh. Sebab aku first time nak operation. So tipulah kalau aku tak takut. Bangun esoknya, aku nervous gila weh kalah budak nak amik exam. Pukul 7 pagi tu dah check out hotel sebab nak register wad dulu.

Eh btw aku operation daycare je so lepas operation kalau takde pape problems dah boleh balik. Daycare bukak pukul 5 sampai 8. So datang register pagi tu aku siap siap pakai selipar, pakai tudung sarung. Senang kalau nak tukar pakai baju hospital.

Nampak je aku senyum centu padahal aku nervous gila kut! 

So lepas register pe semua tu aku masuk ward. Ni first time do masuk ward so aku awkward sikit lah hahahahaha. Masuk masuk tu kena g timbang berat pastu salin baju- macam yg aku expect. Aku start masuk ward dalam pukul 8 lebih. Time tu ada dua org budak yg akan operation dulu sebelum aku so aku lepaklah atas katil. Main phone-tengok orang-main phone. Aku ulang sampailah ke tengah hari. Bayangkan dari 8 lebih tu, aku masuk dewan bedah pukul 1.40 tengah hari. Lapar gila beb. Parents aku pun dah berganti ganti dah masuk.

Siapa yg kata dekat ward takleh pakai tudung tu sebenarnya takpun. Aku elok je pakai tudung. Tapi time nak masuk bilik bedah tulah baru kena bukak. Yelah aku kan nak operation telinga pastu kalau pakai tudung dah cane nak operate?

So tunggu punya tunggu, lapar punya lapar, 1.40 petang tu aku masuk dewan bedah. Actually aku start kena tolak masuk tu before 1.30 lagi tapi sebab sebelum ke dewan bedah tu nurse yg tolak katil aku tu dia buat something dekat registration counter, so tinggallah aku sorang sorang atas katil, taktau nak buat apa.

Sebelum masuk tu ada few nurses /doctors yg datang and baca my details ((nama, umur, nak buat operation apa etc)). Maybe nak make sure that they operate the right patient. Lepastu dia tolak masuk dewan bedah. I was extremely nervous sepanjang jalan tu aku sebut "Allah" je dalam hati. Time tu feeling sikitla macam dalam drama yg scene patient kena tolak masuk bilik bedah tu. Cuma bezanya dalam drama tu tak rilek, yg aku ni rilek je dorang tolak.

So masuk masuk tu kena tukar katil. Sebab dalam dewan bedah memang dah ada katil sendiri. Macam biasa kita tengoklah dalam dramalah, surgeon mesti datang paling last so sebelum tu all the nurses and doctors (?) setup dulu patient ((me)) sebelum the surgeon starts the surgery.

Mula mula macam biasalah dia cucuk jarum dulu nak kasi masuk air. Weh srs time cucuk tu sakit gila MasyaAllah. Tapi sebab aku fikir tak gentle ah mengaduh sakit sebab bebudak tadi elok je keluar tak nangis pun. So aku pun pejam mata jelah sambil mengharap sakit tu hilang sendiri. Pastu dia pasang something ((idk its name)) dekat my chest. Maybe yg tu untuk ecg kut since aku punya operation full bius so I can't breathe normally. ((Btw ECG tands for electrocardiogram)).

Lepastu one of the nurses pakaikan air mask tu and said "kita nak bagi ubat tidur. Its kinda painful so tahan sikit ye."
Dari ekor mata aku tengok ada sorang lagi nurse tu tengah cucuk something dekat area jarum yg kena cucuk previously, so I guess itulah kut ubat tidurnya. Tapi pelik sebab tak rasa sakit pun. And in the meantime, aku pejam mata sambil bernafas sebab air mask tu besar sikit dia tak fit dengan muka so setiap kali hembus nafas angin tu lalu kat mata. Dia macam serabut so I decided to close the eyes. Tapi lepastu nurse tegur dia suruh bukak mata hehe.

Ha pasal ubat tidur tu, aku pelik dah sebab takde rasa sakit macam dia cucuk jarum kali kedua pun. Tapi I saw with my eyes yg dia cucuk something dekat tangan. Rupanya lepastu rasa sakit dia menjalar dekat urat urat tangan. Yes, ubat tidur tu dia cucuk masuk dekat salur jarum yg first dia cucuk tu. Ala cane eh nak kasi korang faham?

Dia masukkan ubat tidur kat tempat yg dalam bulatan tu. Disclaimer: Ni bukn gambar tangan I ni gambar ihsan google. I taktau tangan siapa I pinjam.

A few minutes after that, I passed out. Tak sedar apa dah. Sedar sedar je my whole body rasa kebas ((yelah sebab full bius kan)) pastu dengar the nurses and doctors bersembang. I ngantuk gila so I sambung tidur. And then the nurse kejut kata nak keluar dah dari dewan bedah. Dorang pun tolak keluar and sebelum masuk ward tu kena tukar katil so dia kejut lagi untuk tukar katil. Weh srs ngantuk gila time tu pastu aku ikut jelah dia cakap sambil tahan mata. Tukar je katil terus tidur.

Masuk ward, aku nampak samar samar abah tengah tunggu. Then, umi pulak masuk. Aku? Time tu rasa nak tidur je. My mom ada tanya something time tu tapi sebab ngantuk gila so I said

"Nak tidur, nak tidur." Aku keluar lebih kurang pukul 4.15 centu. ((Lama en operation)) Pukul 4.45 nurse suruh bangun tukar baju sebab ward tu nak tutup dah since dia punya operation 8am - 5pm je and I was the last person there. So aku terpaksa bangun, makan jap because my mom paksa sebab dari pagi tak makan. Makan tu pun ngantuk chuolls. 😂😂😂

Pastu aku sarung selipar nak g toilet. Level ngantuk dia tu sampai nak pegi toilet pun aku pegang lengn baju umi, jalan sambil mata pejam. Ngantuk gila taktau nk cakap cemana. 😂 Sampai toilet, tukar baju and jalan keluar hospital pun pegang baju umi sebab ngantuk tak hilang lagi.

Masuk je kereta memang terus tidur. Sedar sedar je dah sampai rumah. Aku noob sikit ingtkan minor operation rehat dia kejap je like sehari dua pastu boleh continue life macam biasa, Rupanya aku dapat MC seminggu. Woohoo. Seronok tapi bila fikir aku cuti tengah kuliah, so seronok tu hilang semula. Terus fikir bila pulak aku nak ganti lab session and etc. :') Kabut kejap pagi isnin aku sebab aku dapat last minute MC so lecturer ramai taktau. So isnin pagi tu kabut ah aku ws semua lecturer kata aku tak dapat datang. And luckily, my lecturers are all so nice. Dorang siap wish for a speedy recovery lagi. 💗💗

Seminggu kat rumah, memang HEAVEN! Aku takleh buat kerja berat so banyak benda yg aku dikecualikan dari buat kat rumah huhu. Pastu makan 3 kali sehari sebab nak kena makan ubat. Umi mcam biasalah jadi nurse tak berbayar, larang aku makan itu ini. Pantang lepas operation katanya. Tapi banyak je yg aku dah langgar hehe. Sorry umi.

So seminggu MC aku dah habis dan aku currently dah balik rumah sewa. Gotta catch everything up. My medicine dah habis sebab doctor memang kasi cukup cukup untuk time MC je so sekarang I've only got 2 meds left which are ubat lembutkan najis and ubat batuk. ((3 actually including the paracetamol but gotta exclude that sebab aku tak makan paracetamol. 500 mg weh besar teruk!))

So living without meds, macam hidup without drug. The whole body doesn't belong to me. Aku shaking teruk. Srs rasa macam drug addict tak dapat dadah. Tapi nak buat cemana, kena go through it jugak sebab aku sendiri malas makan ubat hehe so hadap lah dulu nanti lelama boleh adapt.

Aku rindu nak duduk rumah. Nak tanya umi apa boleh makan apa takleh makan sebab bila duk sini, memang semua benda aku sebat. Tak sebenarnya aku rindu nak dengar umi bebel sebab aku langgar je pantang yg dia cakap walaupun dah berkali kali dia cakap. Huhu.

Okay geng lupa nak cakap, yg gegendang aku bocor ni dia tak jahit tau. Dia sumbat je dengan lemak dari cuping telinga. And cuping telinga yg dia jahit tu. So feeling feeling macam pakai anting anting lah sikit hehe.

Lastly, doakan supaya lemak yg disumbat ni tak tercabut balik sebab kalau tak aku kena operate semula. Aku taknak sebab nanti kena ponteng kelas lagi alaaa aku nak grad on time!!! So doakan dia tak tercabut eh. Aku ada sebulan untuk buktikan kat doctor so  korang sama sama doakan tau.

Doakan jugak supaya aku boleh catch up balik mana yg aku tertinggal tu. Aku taknaklah sebab aku takde and taktau pape so buatkan kawan kawan aku yg terkena effect dia. Kesian dorang nanti. Aku taknak jadi beban dorang so korang tolong doakan aku sempat catch up eh. 🙇🙇🙇
Satu lagi, doakan aku boleh tahan tak makan ubat ni aku risau ah shaking dalam kelas kang lecturer aku ingat aku amik dadah. Hehe. Thank you korang moga Allah balas dengan seribu kebaikan.

Saranghae. So aku akhiri dengan typical gambar aku with my parents dalam baju hospital.





Comments

  1. Hi nak tanya berapa cost untuk surgery ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! I buat dekat hospital kerajaan, daycare je. Cost around RM60. 😊

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb