Skip to main content

Cara Nak Jaga Solat

Assalamualaikum w.b.t.....

Hi and salam Ramadhan to all muslims. Hehe

Dan tak lupa juga salam MCO hari keberapa entah tak ingat (I lost count on the days already 😅)

 I wanted to write since hari pertama Ramadhan tapi biasalah idea tu ada malas tu je lebih sikit so tengoklah lapan hari selepas baru nak tulis. Actually I nak tulis even before Ramadhan sebab konon nak cerita pasal Covid 19 and us tapi last last tak tulis pun sebab I practically tired from doing nothing. 😆 (tak sebenarnya I malas melebih)

Kalaula ada magical things macam Rita Skeeter guna untuk tulis news dalam Harry Potter (uwu calling all potterheads) I rasa I will be the first yg guna. Sebab malas nak type sendiri
😂😂😂

How's your Ramadhan so far?

Mine would always be amazing. 👌

Ah! Also before terlupa I nak welcome our new brothers and sisters yg baru belajar nak puasa. Whatever it is you guys did well. 😊

Okay biasanya time Ramadhan ni orang akan jadikan a kickstart to something new. Ataupun a new normal. Bukan COVID19 je yg boleh buat a new normal. Ramadhan pun boleh huhu.

So I nak emphasize tentang 1 benda je. Which is SOLAT.

I tau some of us tak dapat pendidikan agama dari awal kanak kanak macam I dapat. So I tak salahkan pun orang orang macam ni bcs I know deep down, dorang nak je belajar agama. At least, rukun 5 and rukun 6.

Harini I macam terpanggil lah untuk share macam mana I jaga solat 5 waktu. I pun manusia jugak bukan lahir lahir je terus boleh jaga solat huhu. In fact sampai darjah 6 pun banyak je solat lubang lubang. (Wow sis shocking truth)

Tapi alhamdulillah lah I went to a school yg value solat 5 waktu. So terjagalah jugak my solat hehe. Alhamdulillah.
Tapi that is not the point.

Yg I nak share is, I selalu jadikan 5 waktu solat ni sebagai "unfinished business" for my daily basis.

Sebab apa?

Sebab bila kita rasa kita ada unfinished business so kita akan terdorong untuk selesaikan jugak no matter what.

Kan sehari ada 5 waktu kan. So setiap waktu tu I letak timer and timer tu ikut waktu habis solat untuk setiap waktu. Contohnya macam subuh. Biasanya kan waktu Subuh habis dalam pukul 7 so I letak timer yg I, by hook or by crook kena solat sebelum pukuk 7. Sebab kalau I tak solat, 1 hari tu macam tak lengkap. So automatically badan akan macam dipaksa lah solat.

Memula tu memang nampak macam tengah main explorace lah because you kena lengkapkan all the things so baru boleh menang. Dalam kes I, I kena lengkapkan solat so baru boleh tenang haaa gittew.

Pastu timer tu I buat mental timer jelah takdela bebetul set timer. Tak rajin le kita.

For me, it works for almost everytime. Yelah sebab awal awal tu nak train solat full kan susah. So kena buat camni lah so that badan akan mentally trained and bila masuk waktu solat je dah senang dah nak solat.

I percaya tau pada yg 40 days rule tu. Kalau ada yang tak tau, 40 days rule tu dia camni.

Kalau kita buat something uncommon, contohnya kita makan sayur for 40 days straight, so benda tu akan jadi habit kita.

Samalah macam solat ni, kalau kita istiqamah buat so dia akan jadi habit dan kita mesti akan rasa restless kalau ada solat yg tak lengkap. Betul tak? I pun camtu gak huhu.

Okay so bila dah boleh jaga solat kan, I used the same method untuk cuba jaga solat awal waktu tapi kadang kadang jelah boleh hahahaha. Paling banyak fail dekat subuh la sebab terlebih tidur 😂😂 

Tapi kalau untuk zohor dengan asar biasanya memang jadi la sebab I selalu rasa kalau tak solat lagi kan nanti rasa bersalah tu akan menghantui je sampai la I siap solat. Lepastu baru akan okay semula.
Tapi
Dia sambung balik nanti untuk asar.
😂😂😂

For some mungkin cara ni nampak fake sebab macam tak ikhlas je nak solat. Tapi I percaya dengan this quote:

Fake It Till You Make It 

Memula nampak macam fake tapi bila lama lama and dah biasa dia dah tak jadi fake dah. In fact kita pulak yg rindu nak solat.

So I hope this little sharing would be useful to people. I takut gak nak tulis sebab macam tak qualified tapi takpelah redah je sebab sharing is caring (tibeh).

Stay safe everyone.

I'll catch you later in the next entry.

Salam Ramadhan. 😇


Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb