Skip to main content

Cara Move On Dari Orang Depan Mata

 Hai Assalamualaikum peeps..... 

Kita bertemu lagi di hari baik, bulan baik ni hehe. Salam ramadhan semua walaupun dah ramadhan ke-9 😁 

Jangan risau, aku bukan nak tazkirah. Nak sembang je sikit. Kalau korang nak dengar, eh? Bukan dengar. Kalau korang nak baca, sambunglah scroll ke bawah okie. 😘 

Sebelum tu, stay safe dan jaga diri ye guys. Covid 19 cases dah makin tinggi sekarang 🤕

Aku nak sembang apa eh ni? Haaa kalau tengok tajuk mungkin boleh bayanglah kan? 

Ok kita start. 

Awal tahun haritu, ada sorang kawan aku whatsapp, and whatsapp dia berbunyi begini: 

"Weh cemana nak move on eh?" 

Ok sebelum tu biar aku kenalkan diri dululah kepada yg tidak mengenali ya. 

Hai, saya Atiqah, pendengar masalah cinta anda dan kadang kadang memberi nasihat yg saya rasa elok untuk relationship anda. Kalau nak cerita atau nak mintak solution, nanti boleh tulis borang tau. Ok cukuplah pengenalan. 

So dah tak peliklah kan kenapa dia boleh tanya soalan centu? 

Aku banyak jelah dapat soalan macam tu, tapi aku betul-betul taktahu macam mana nak nasihat orang suruh move on, tapi org yg dia nak move on from tu ada depan mata, setiap hari jumpa. Serius, aku tak reti. Dan aku taktahu macam mana. Kalau dia jauh takpe, aku bolehlah bagi tips sikit sebab aku pernahlah ada pengalaman move on dengan orang yg tak ada depan mata aku. 

So untuk member ni pun memang aku terus terang jelah aku cakap aku tak reti and susah sebenarnya nak lupakan orang yg kau sayang, lagi lagi bila dia memang akan selalu ada depan mata korang. 

For months, aku cuba untuk cari jawapan. Tapiiiii


Takde. Nehi. Eobseo. 


Aku tak jumpa cara. Sampailah semalam. Aku ada kenal sorang ni, dia tengah ada dalam situasi yg sama dengan situasi yg aku duk wonder beberapa bulan ni. 

One day, aku straightaway tanya dia

"Weh, kau tak rasa sakit ke tengok dia hari hari, dia datang kat kau hari hari?"

Fyi, dia dah kena reject ya dengan orang tu. Dan jawapan dia, buat aku rasa yes! Itulah jawapan yg aku cari selama ni. At least for now. 

Simple je soalan dia tanya aku balik. Soalan dia ceni:

"Kenapa Batman, pilih kelawar sebagai costume dia?" 

Aku blur sebab aku mana tengok DC punya cartoon huhu. Pastu dia sambung...

"Sebab dia takut kelawar. So dia pilih kelawar, supaya dia dapat face apa yg dia takut. Lama lama dia akan tak takut dah." 

Apa kaitannya? 

Ok kaitan dia ceni, dalam kes dia ni, dia hadap jelah orang yg dia suka tu hari hari, layankan je sampai satu tahap, rasa suka tu hilang. Dia face dia punya fear (sebab in this case fear dia is sakit sebab orang yg dia suka dah reject tapi masih rely on him), so in the future, rasa tu akan hilang, dan dia dah tak takut kehilangan orang tu. Waktu tu baru boleh kata 

"Aku dah move on dah dengan dia." 

Sebab dah takde rasa apa apa. Either dia ada, atau dia takde. 

Lepas je aku dengar kan, aku terus cam "wow. Berbulan rupanya Tuhan nak tunjukkan jawapan dekat aku." Walaupun bukan aku yg di situasi tu, tapi bagi aku worth it lah. 

Moral of the story ((ceh siap ada moral lol)), pedih mana pun, hadap jelah dulu depan mata tau. Nanti lama lama insyaAllah dah terbiasa dengan tanpa dia. Tapi janganlah hari hari kau pergi tengok balik kenangan lama, ingat balik semua yg jadi, memang berbuih cemana pun mulut orang yg nasihat tu, takkan jalan jugak. 

Nak move on ni amik masa. So ambiklah selama mana pun untuk move on. Tapi jangan mengalah pulak. Lepas move on terus jalan depan jangan toleh. 

Benda ni bukan terpakai untuk relationship je tau! Semua boleh. Take me as an example lah. Aku dari kecik nak jadi doctor pastu nak masuk degree tak dapat. Berbulan takleh dengar apa apa berkaitan medical, kalau tak aku auto sedih. Tapi tak lama pun sebab lepastu aku setiap bulan ada appointment. Remember my entry pasal gegendang telinga aku? Ha tulah appointmentnya. Setiap bulan aku tengok hospital sampai sekarang dah tak rasa sakit dah pun walaupun sentiasa teringat dan sedikit menyesal tak dapat sambung medic dulu. Huhu 

Kalau sambung medic tak jumpalah soalan macam ni yedak? Ada hikmah jugak hehe. 

Kalau fikir balik, aku ada je jawapan dia sebenarnya kan? Tapi tak sefalsafah dia lah siap bagi contoh Batman. So takpe aku bagi credit dekat dia lah ek. 

So untuk sesiapa yg mahu move on dari apa jua benda dan manusia, kalau rasa bermanfaat boleh try dan sebarkan, kalau rasa tidak, sebarkan jelah sebab mungkin ada yg memerlukan. Hahahahahahaha ((dasar lo clout chaser!!)) 

Kepada insan insan yg terlibat di dalam ini, saya mintak halal ya cerita sepatah dua 😬 

Sekian, till we meet again peeps. Btw tolong doakan aku punya pinjaman PPBU cepat sikit masuk account eh lama sangat dah tunggu 🥺 

Salam ramadhan semua. Selamat bertawarikh. 

Eh? 

Bertarawikh 😁 


Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb