Skip to main content

An Excerpt of Working Journey

 Assalamualaikum w.b.t..... 


Hi peeepppsss. Ya Allah ni sumpah tempoh masa paling lama aku tak menulis since my last entry. Aku rindu teruk nak menulis tapi tulah kenkadang writers block, kenkadang takde mood, kenkadang malas. Ha yang last tu yang paling selalu lah. 

Enam bulan ek aku tak menulis. Fuh! Tapi aku selalu je singgah sini tengok entry entry lama. Kadang kadang reply comment. And I am so thankful sebab orang masih baca entry aku pasal PPBU tu aaaaaa terharunyaaaaaa *sobs Thank you so much korang. At least takdelah sendu sangat blog aku ni. Dahla tuan dia tinggal dia berhabuk pastu takde orang baca pulak. Sedeyyyhhh. 

Ok back to the main point. 

Dalam enam bulan ni, dah banyak sangat benda jadi. Dari grad sampai dah masuk era endemik sampai dah habis raya pun. Tapi benda terpaling highlight untuk enam bulan ni is aku dah officially dapat kerja. Yeay! Walaupun kerja biasa biasa je tapi okaylah demi nak melangsungkan hidup. Ok ni sebenarnya tujuan aku tulis blog harini. Nak bagitau dah nak masuk enam bulan kerja hehehehehehe. 

Aku kerja dekat farmasi. Tapi jadi sales assistant jelah. Bukan pharmacist ye walaupun dulu sempatlah bercita cita nak pursue pharmaceutical course pastu jadi pharmacist. End up pursue chemistry je tapi tulah takde rezeki lagi nak jadi chemist hewhew. 

Aku apply dekat Indeed. Pastu rezeki weh esoknya dia terus call and tanya bila nak start. Gelabah jugakla aku nak cari rumah sewa semua tapi alhamdulillah dapat jumpa rumah sewa yang selesa amat. Owner baik gila boleh kata every month mesti dapat something dari dia. 

Dulu awal awal masuk dia bagi tudung. Sebab katanya sebelum aku masuk budak rumah ni semua dah cop nak tudung apa pastu aku masuk kira random jela dia bagi colour. Pastu time puasa ritu dapat stock makanan untuk berbuka dengan sahur. Raya haritu dapat duit raya. Pastu paling latest dia bagi tuala mat. Aku dahla memang berniat nak beli tuala extra since bawak satu tuala je. Pastu rezeki mat dapat tuala baru takyah beli. Alhamdulillah. Bersyukur betul aku ada owner baik ni. Ni belum lagi pasal rumah dia yg lengkap serba serbi. Beras dengan gas takyah pikir nanti habis dia topup. Siap ada coway weh. Tu sebenarnya reason utama aku nak sewa rumah dia hehehehhe. Peh panjang aku puji owner ni ek harap harap dia nampak aku punya entry ni pastu bagi aku half price sewa next month. Takpun bagi aku free sebulan sebab dah review boek rumah dia 😚 

Ok done pasal rumah. Pasal kerja pulak. Aku sampai sekarang actually masih in awe lagi tau dengan how Allah tu susun jalan hidup aku. Dulu aku pernah nak pursue pharmaceutical course. Macam aku cakap tadi lah. Memang beria betul nak pursue siap mintak sorang pharmacist dekat twitter ni doakan aku. Memang beria betul nak jadi pharmacist orang kata. Tapi tulah last last pergi pursue benda lain. Yang aku jadi tak sangka dan speechless dan amaze is bila aku fikir dan relate balik apa yg aku mintak dulu dengan apa yg aku dapat sekarang. Mungkinlah aku tak dapat jadi pharmacist, tapi dapat kerja kat farmasi, which indirectly related dengan apa yg aku pernah beria mintak dengan Tuhan dulu. Betullah Allah tu Maha Mengetahui mat. 

Yang paling aku sedih plus taktahu nak cakap apa tu bila aku ingat Allah took my intention for granted, ((which He never done la kan tapi aku dulu pemikiran cetek mana nak tahu)), tapi rupanya dia simpan beberapa tahun, bila dah sampai waktunya dia kabulkan. Tapi surely dengan cara tersendiri yang tak tercapai dek akal. Sejak tu aku selalu cakap kat diri sendiri yang I'll never forgive myself if one day I turn my back from Him ((which aku harap takkan pernah berlaku)). 


Satu satu mat Dia kabulkan. Daripada nak kerja relate dengan pharmaceutical thingy sampai kerja dalam environment yang tak toxic. Alhamdulillah. Satu satu Dia kabulkan weh. Aku memang beria betul dulu doa yang tempat kerja aku tak toxic, colleagues okay, bos baik. Alhamdulillah semua tu aku dapat weh. Walaupun gaji biasa je tak besar mana, kerja pun cuti tak menentu tapi aku masih rasa work-life balance. Kat tempat kerja serious takde satu hari pun yang stress gila. Stress sikit sikit tu ada lah lelalagi bila barang banyak sampai 😂 tapi lepastu takde dah okay je semua hehe. 

Bos pun okay je weh. Baik gila siap ajar lagi ubat mana satu untuk sakit mana, ubat ni generic ke original, ubat new generation dengan old generation. Memang mudah betul berkongsi ilmu. Bos pun tak macam bos kadang. Buat kerja lebih dari kitorang. Tu yang aku salute gila la bos aku. Mind you, bos aku perempuan tau, pastu umur 20-an lagi. Tapi determination dia memang aku adore teruk. Siap panggil kitorang colleagues lagi bukan staff. Pastu tiap kali macam nak habis shift je mesti dia cakap thank you. Dah macam kitorang ni tolong dia free free pulak padahal kitorang kerja kut bayar gaji 😂 *bos saya dah puji ni harap naik gaji eh. Thank you. 

Hehe takdelah gurau je. Tapi kalau naik alhamdulillah. 😊 

Tbh, aku masih lagi rasa cam tak ikhlas tau and I hate this very much. Sebab aku rasa cam tak competent. Belajar tinggi tinggi pastu kerja as sales assistant je. Like baik belajar sampai SPM je. Aku marah tau kadang kadang dengan diri sendiri sebab ada mindset centu. Tapi tulah tipu kalau kata tak sedih tengok member member yg memang kerja dalam bidang sembang term term chemistry je semua. Kadang kadang rasa not included. Tapi at certain situations jelah. Mostly kawan kawan ok je dorang tak kisah pun and I am super thankful for that. 

Tapi bila fikir balik, dengan apa yang aku dah dapat sekarang, rasa tak fair pulak bila nak beria ria tak suka dengan apa yg aku dapat. Sebab semuanya dah menepati apa yang aku pernah doa dulu. Jadi I have no reasons to be mad or whatnot. Ini jalannya Tuhan dah bagi. Aku sure ramai lagi yg rasa camni. Rasa kita tak worth pun. Tapi mind you, di tahun 2022 ni, kalau kita dah ada kerja ni bersyukurlah. Sebab ramai lagi yg tengah struggle cari kerja. Ramai lagi yang tiba tiba kena buang kerja, kena tamat kontrak and etc. 

Again, to be honest, aku suka je kerja sekarang. Sebab hari hari jumpa dengan ramai orang. Hari hari tengok lain lain perangai manusia. Ada hari aku senyum je dari pagi sampai balik. Ada hari koyak jugak. Ada lah sekali tu memang koyak teruk tahap nak nangis dah aku. Sebab ada sorang customer ni betul betul merendahkan aku macam aku ni taktahu apa apa pasal ubat and etc. Memang koyak habis lah sebab maruah kut. Pastu dia macam relate dengan yg aku kata tak worth kerja macam ni sebab luar bidang. So orang taktahu kita punya capability, kita lepasan apa, kita punya background of study. Tapi sebab dia tu elderly jadi aku maafkan jelah sambil berdoa lepasni aku tak jumpa dah customer macam dia. Thankfully ada member member tolong tenangkan tau. 


Ada hari, memang best gila pastu boleh witness orang punya happiness. Contohnya bila tengok a father ni happy je call wife dia baru lepas bersalin. Dapat anak perempuan. Dengan aku aku sekali ikut senyum. Ada tu yg memang husband material betul. Dengan anak pun baik je. Ikut je anak nak pergi mana, nak buat apa. Cakap pun lembut je. Kadang buat aku fikir, untung isteri dia ni dapat husband baik camni. 

Ada tu kadang kadang tetibe bagi duit lebih, pastu cakap "amiklah ni dik buat beli air." Eh terharu betullah aku. 

Itu customer. Kalau colleagues pulak memang best gila. Dedua member sales assistant aku tu masuk air so memang ada je topik nak borak. Kenkadang bergaduh kat pintu masuk sebab ada jelah nak halang one of us dari balik sebab dah habis shift. Kenkadang tu takde reasons pun dedua space out tengok langit kat luar. Pastu aku tengok kau, kau tengok aku, end up gelak. Hahahahahaha belum lagi bila bergosip pasal customer. Lelagi bila time salah sorang cuti. Ada je cerita yang nak diceritakan. 

Kalau dulu ada sorang colleague ni ARMY jugak sama cam aku. Dia yang tegur dulu. Aku tanjat sikitlah sebab first time jumpa fanboy. 😂 Selamani fangirl je. Dia lah yg tunjuk semua album album BTS yang dia dah beli pastu nanti kitorang end up freak out sama sama bila tengok muka handsome dorang. 🤣🤣 

Tapi kejap je noks pastu dia pindah branch lain. Huhu. Tapi kenkadang dia datang la branch aku sebab kena cover tak cukup orang and stuff. So bila bos or pharmacist takde, auto kedai tu jadi concert BTS. hahahahahahhaha aku ingat lagi ada sekali tu kitorang dua shift petang. Pastu haritu ada bos. Bila ada bos ni auto semua buat kerja la tak sembang. Pastu bos petang tu balik awal sikit. Elok je bos keluar tutup pintu kedai dia terus cakap "ok jom tengok concert." Hahahahahahahaha sumpah dua jam lepastu terus jadi concert BTS. 🤣🤣 

Even sampai sekarang pun kalau ada apa apa yg related to BTS dia akan ws. Even aku nangis time BTS kata nak hiatus dulu pun aku cerita kat dia do hahahahahha rasa cam kelakar nak mampus. Tapi aku rasa macam extreme sport ya tiap kali ws dengan dia sebab dia chinese so tak fasih melayu sangat. Susah betul nak faham ayat dia. Kadang sangat jadi sagat. Sabar jadi sabah. Hentam la labu asalkan konteks ayat tu aku faham 😂 aku sampai kekadang rasa nak cakap cina je dengan Jian ((tu nama dia)) ni so senang nak bagi dia faham. 🤣 

Pokoknya ((haaa dah macam indon kau)), sepanjang aku kerja sini, tetiap hari tu ada je benda yg aku boleh reflect, yg boleh relate dengan keadaan semasa. Still, takde satu hari pun yg stress. Semuanya ok je. Aku pun tak pernah sangka aku tahan selama ni. Ingat dulu nak kerja kejap je pastu cari kerja lain tapi tulah kita merancang, Allah pun merancang. Tapi perancangan Allah tu tetap yg paling terbaik. 

Untuk korang yg sekarang dah bekerja, tahniah and all the best. Sekarang semua dah atas diri sendiri. Sekarang semua bil kita yg bayar. 

Untuk yang masih mencari kerja, satu hari nanti masa korang akan tiba jugak. Just dont give up okii. Aku dulu pun sempatlah menganggur jugak and it sucks to menganggur lama lama. Aku faham. Tapi aku doakan supaya ada rezeki besar yg menanti kalian di masa depan. Doakan aku jugak supaya boleh capai stable financial pastu boleh tolong family oki. 

Untuk yg bekerja tapi bukan dalam bidang, sama ada itu pilihan korang takpun itu je pilihan yg ada, jangan pernah ada rasa macam aku okay. Pedulikan je stigma masyarakat yg kata semorang kena kerja dalam bidang masing masing ataupun at least kena kerja mengikut standard pendidikan masing masing, sebab realitinya ada certain courses tu gajinya lagi sikit dari kerja biasa biasa yg kita tengah buat.

 Contoh macam aku punya course ni. Nak terjun balik dalam bidang kena start dari bawah, tapi dia punya level underpaid tu takleh blah. Tinggi lagi gaji kerja aku sekarang. Kerja pun tak stress lek lek je. Kadang kerja retail ni gaji tinggi lagi tau dari kerja dalam bidang STEM. #fact! 


Ok lah macam banyak gila tau aku bebel. Sorrylah dah enam bulan tak menulis kan so ginilah dia. Papepun, all the best peeps. Jaga kesihatan leklok tau sebab sekarang pun covid masih ada so stay safe, stay healthy. Semoga Tuhan sentiasa protect kita dari benda tak baik. Aamiin 🤲🤲 

Entry kalini takde gambar sebab aku malas nak letak. Kbye! Till we meet again next time. 

Comments

  1. salam kak, nk tnya bout YBR. before,time akak buat practical,YBR ada bg elaun tak kak and if ada where do i need to apply it? mohon sgt akak jawab🥺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Hi!!! Oh waktu intern dulu ada je elaun sebab bila dapat PPBU dia memang cover sampai habis belajar. So biasanya praktikal/intern kan memang tengah waktu belajar so dia bagi je. Kalau nak apply kena apply PPBU dulu wak. Bila dah dapat nanti haaa jgn risau. Dia tolong suport sampai habis belajar.

      Delete
    2. saya mmg dh dpt PPBU tu since 1st year n skrg 3rd year kna buat internship pula time short sem nnti.tu saya tnya, elaun praktikal tu dia bg asing dari elaun study biasa or mmg dia dh include? n nk dptkn elaun intern tu saya kna mohon dkt mna bcs dkt web YBR takde pun huhu,,

      Delete
    3. Oooo yg tu dia include sekali wak. Kiranya nanti dia bagi untuk semester tu so kita yg kena pepandai asingkan. Saya dulu intern satu semester so kiranya memang duit semester tu pakai untuk intern jelah centu.

      Delete
    4. ooo faham,, thank you kak❤️

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb