Skip to main content

CERITA PASCA SPM

Assalamualaikum....

Hai netizen semua.... okay ni kali kedua sis tulis cerita sama. Yg pertama terdelete. Perasaan masa tu memang masyAllah sangat. Huh. Tapi takpelah kita start over everything.

Since result SPM n STPM baru je keluar baru baru ni. (Kira baru lagi lah kan sebab baru seminggu hiks). Sis nak ucap tahniah dekat semua calon yg dapat result. Tak kisah cemerlang ke tak cemerlang ke. Itu rezeki. Dan kita kena terima. Okay sis pun salah sorang dari calon calon tu. Okay Masuk balik cerita SPM.

Dua Tiga Hari Sebelum SPM

Okay masa ni semua kawan kawan sis termasuklah sis semuanya dah masuk mood macam baru lepas taubat nasuha atas dosa dosa besar. Cewah, kemain betul ayat. Sebab bile bukak whatsapp je berduyun duyun message mintak maaf masuk. Okaylah kan since manusia ni dahlah malu nak mintak maaf. Time time cengginilah baru nak mintak maaf bagai. Yelah, result dah dekat kan. Dan sis pun termasuklah sekali. Waktu nilah nak mengaku ade tertiru lah. Ade tertengok tanpa sengaja dekat kertas periksa lah, tertengok dengan sengaja kat kertas periksalah. Waktu ni lah baru nak confess. Ceh. Hahaha. Nasib tak tertengok tanpa sengaja dekat tuan punya kertas jawapan. Karang naya tersuka tanpa sengaja pulak. Hahaha. Eh banyak pulak word sengaja dalam ni ye. Hm. Tapi yg tak best nye is waktu malam ni kitorang dapat news yg kureng baik. Yang bakal membuatkan seluruh jantung jantung calon pusat CN do do dot berhenti bergerak. Tak perlulah nak cerita apa. Cuma yang sis memang gila respect is ...  I thought the news will get us mad. But, the twist is happening. All of us support each other and sorang pun tak keluar perkataan kasi down satu batch. That's what others should know about my batch. Maaflah kalau netizen semua menyampah. Tapi sebab we stick to one for all and all for one. Tu yg jadi centu tu. Besides, kasilah sikit peluang sis nak riak. Ceh, dosa lagi ada. Ok tutup cerita beberapa malam sebelum result.

Malam Sebelum Result

Okay. Waktu ni, whatsapp lagi menderu lah masuk. Tu takpayah cakap. For those yg pernah rasa nak amik result akan tahu. Semorang cakap "weh aku debarlah." Mende tu berulang sampai org yg ke tiga ratus tiga puluh. Ok sis tipu. Waktu tu sis macam dah tak berapa confident. Yelah kan straight A's tu impian. Tapi nak capai tu peh memang kene korban banyak benda. Then satu whatsapp masuk. Kawan sis, cukup sis panggil dia Miss T pm sis. Ayat dia sampai sekarang sis ingat. Dia cakap...

"Tipeq, (don't ask me why they called me tipeq) esok aku nak kau naik pentas. Aku percaya kau. Walaupun aku tak sempat nak tengok kau. Bukan senang aku nak target orang straight A's ni guna hati tau."

Okay sis sentap jap ye bile bace. Sebab yelah kan tuan punya badan pun tak confident dengan dye punye result dan datang satu hamba Allah yg cukup yakin dengan result dye. Hm

Tapi lepastu memang pelik bin ajaib lah. Sis tak rase debar langsung walau dekat whatsapp tu dah berduyun message cerita pasal debar. Sis rile je sambil main candy crush. Diulang. Candy crush. Hm baru perasan, sungguh budak budak aku ni ye.

Dan malam tu berlalu dengan sungguh tenang. Bagi sis lah.

The Big Day a.k.a The Result Day

Pagi tu sis bangun and act macam biasa. Takdelah nak gelabah macam nak kiamat. Takdelah sampai macam tu. Tapi mood debar tu takde lagi lah. Dan bila bukak whatsapp barulah rase debar tu. Huhu. Nyesal pulak rasenye bukak whatsapp.
Pukul 9.00 pagi.
Sis tengah jemur kain and suddenly abah sis panggil. Suruh tengok analisa SPM. And... keputusannya hampa. 2014 is better than 2015. Okey hands down. Impian dah boleh slow slow turunkan. Jangan nak tinggi sangat. Dah sis sambung sidai baju macam biase.
Since pukul 11.30 baru announce keputusan kat sekolah. So sis gerak pukul 11. Kire setengah jam  sampailah. Bukan jauh mane. Kalau drift sikit ni dalam lima belas minit sampailah.

So 11.30 pagi sis sampai sekolah. Okey ade budak form 4 n form 5. Okey dah malu. Ha sebelum terlupa, sis pakai jubah hitam. Mane tawu nanti nak murung. Dah kena dah pakai jubah centu. Cewah hasrat kemain. So ex fivers a.k.a kami kami ni duduklah dalam dewan tu.

Waktu kaunselor start bentang pasal analisa SPM, sis pandang muka cikgu kimia sis waktu form 4. Tak bukan ape, sebab sis pernah janji nak dapat A+ subjek tu. Subjek fav lah katekan. Dan sekali lagi hampa. Muka dia sedih walaupun dye senyum tadi. Time tu sis dah cakap dalam hati. "Okay, kimia tak A+." Tapi dalam diam sis simpan hasrat nak challenge percubaab dengan PMR sis. Kire kalau dapat atas pada 9 pun dah ok. Kire dah cabar result PMR.

Oh sebelum terlupa. Dalam kelas sis, ade lima org murid target 11A+. Diulang 11A+ ye. Yg lain 11A je. Tak aci. Lima org tu adalah Ida, Dinie, Arep,Abrar dan sis sekali.
Dan keputusan SPM diumukan. Kaunselor start dengan 7A. Saje nak kasi kitorang cuak lah tu. Ha! Lupe nak cakap, kitorang takde straight A pun. * emoji murung*

Satu satu nama dia sebut. Dan satu pun takde name sis. Sampailah time sebut nama 10A. Ida, Dinie and Abrar dah tersenarai antara budak 7A ke atas dah. Tinggal nama sis dengan Arep. 10A cuma tiga org. So nama pertama dia sebut is Arep. Predictable person. Lepastu Amir Rafiqi. Silent star that shone brightly that day. Dan tinggal satu je lagi. Time tu sis dah cakap kat kawan sebelah. " Aku bukan set set 7A ke atas." Time tu sis rase dah redha terima keputusan 6A dan kebawah.

Sis baru nak fikir reason nak kasi dekat cikgu Kimia tu and suddenly kaunselor announce...

"Pelajar terbaik SPM 2015........
Adik ( adik? Kitorang dah 18).... " dan diikuti nama sis dekat belakang tu.

Perasaan masa tu? Sungguh takde perasaan. Sungguh. Tapi dalam hati sempatlah bersyukur. Time tu tak rase pape sangat. Then sis bangun cari umi sis kat belakang. Sis peluk cium dia and I 'm crying cats and dogs. Drama sungguh lah kakak sorang ni.

Tak boleh bayang betapa huduhnya muka sis naik atas sambil nangis. Amik gambo pun nangis. Phew. Drama betul . Tapi sungguh lah terkejut. Kawan sis yang dekat sebelah tu rilek je walau dapat 8A sebab dia dah check awal awal.

Okay, perasaan dia dik, memang tak terjangka. Sis sendiri tak sangka boleh nangis. In front of teachers, parents, and students. Ya Allah. Tapi kan dik. Seriously, memang best bila kau orang boleh buat mak ayah kau orang senyum bahagia.

Okaylah cukuplah kau orang dengar cerita Kak Cici yang drama je lebih ni. So I'm off. Next entry nanti sis kasi tips sikit pasal SPM ye. Even tak straight A's pun takpelah. Straight A's doesn't guarantee you work kan. So anybody can give a tip. Even the failure one. So sis dah ngatuk dah kene tulis dua kali ni. Goodnight netizen.

Nota Kaki: Kak Cici dah tak larat dah nak main capslock ni. Plus nak tulis perkataan Kak Cici ni pun amik masa lama. So harap you guys boleh terima lah Kak Cici guna sis.

Okay sebelum tidur sis nak kasi gamba naik semangat sikit.

Tak semangat ke? Hm takpelah. 

Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb