Skip to main content

WAY TO BE SUCCESS

Assalamualaikum....

Sorrylah lately Kak Cici busy sikit. Tu yang lambat update entry baru tu. Ok berbalik pada tajuk. Cewah tajuk nak grand je kan. InsyaAllah cerita ni Kak Cici kasi grand jugak sama macam tajuk dia. Cehh...


Ok haritu Kak Cici dah story pasal SPM kan. So ni nak share sikitlah pasal cara cara nak jadi cemerlang. Cewah Kak Cici kau orang ni cakap macam cemerlang sangat kan. Takdelah. Cuma sikit sikit lah nak share. InsyaAllah lah lebih kepada story.

Waktu sebelum periksa. Means awal awal tahun sebelum menjelang periksa besar yang ditakuti lagi digeruni. - SPM,PT3,UPSR dan seumpamanya. Time tu dah kena start dah buat segala jenis solat sunat. Kalau dekat sekolah Kak Cici, kitorang ade solat hajat setiap malam. Lagipun kitorang kan sekolah agama, jadi 'Addin' tu lebih sikitlah. Alhamdulillah lah sebab benda tulah sebenarnya banyak tolong kita untuk berjaya. Despite all those things yg korang belajar tulah of course. Belajar belajar jugak tapi solat sunat segala yg sunat sunat ni jangan tinggalkan. At least ikhtiar buat sendiri kat bilik. Macam Kak Cici dan kawan kawan. Kitorang buat dekat bilik sebelum tidur. Biarlah orang kata munafik, hipokrit dah nak exam baru dekat dengan Tuhan. Biarkan. Asal kita tahu siapa kita.

Pasal study korang jangan risau. Sebab korang studylah macam mana yg korang suka. Jangan kisah macam mana orang lain study, sebab kita dan org lain ada method sendiri untuk study. Contohnya Kak Cici dengan kawan Kak Cici yg cukuplah Kak Cici panggil dye Miss A. * cewah ala ala group KPOP  pulak kan* Miss A ni dia tak boleh study tamai ramai. Dia tak dapat tangkap. Tapi kalau study sorang sorang. Dengan suasana senyap. Pergh! Kalah Albert Einstein. Beza dengan Kak Cici. Kak Cici takleh study senyap sangat. Nanti cepat ngantuk. Kak Cici lebih prefer kalau study reramai and sorang sorang kasi idea. So lebih cepat dapat. Nak nak lagi yg menghafal macam sejarah tu kan. Adik adik, apa yang penting faham. Dua contoh Kak Cici bawak tadi nak tunjuk beza seseorang tu boleh faham dengan apa yang dia belajar. Kita kena faham dengan apa yg kita belajar. So that nanti benda tu tak susah pun. Seriously. Peganglah kata kata Kak Cici cause I've tried.

Makin dekat exam, makin banyak lah korang kena dekat dengan Allah. Serious. Tu hipotesis yang memang takleh lari jauh. Cause makin dekat dengan Allah, makin murah rezeki. Makin senang jalan hidup kita nak berjaya. Kak Cici nasihatkan, jangan tinggal Dhuha. Sesungguhnya, Dhuha tu ada power yg tersendiri. Kalau time sekolah tu, apa salahnya korbankan makan untuk Dhuha. Pahala lebih besar. Kak Cici dan kawan kawan dulu pun selalu tak makan sebab pergi Dhuha. Mungkin dari situ rezeki datang tu.

Waktu exam, cikgu Kak Cici cakap setiap kali sebelum masuk dewan kena amik wudhuk dulu. Baru berkat nak jawab exam. Sambil tu bacalah apa apa yang korang tau. Baca Rabbi Yasir, baca Alfatihah dan segala jenis bacaan lah yg boleh buat korang tenang. Masuk exam jangan gelabah. Relax je. Kalau gelabah nanti apa yang kita baca senang hilang. Contohilah Kak Cici. Masuk exam riang gumbira sambil boleh cuit cuit orang lagi. Kah!

Waktu lepas exam, haaa waktu ni lah waktu yg kita kena banyak doa. Banyak sangat sangat. Infiniti! Waktu ni jaga hubungan dengan manusia. Terutama ibu bapa. Redha Allah terletak pada redha ibu bapa. Jadi kalau ibu bapa rasa tenang je dengan kita, InsyaAllah hidup kita senang. Rezeki murah. InsyaAllah. Kak Cici sendiri pun rasa yang itu salah satu faktor kejayaan Kak Cici ni.

PERINGATAN!!!!!

lepas dapat result, tak kiralah cemerlang ke kurang cemerlang ke, JANGAN PERNAH JAUH DARI ALLAH. Takpe, mumgkin rezeki kita bukan dekat result exam. Tapi nanti rezeki kita dekat luar. Banyak lagi. Janji jangan putus asa.

Maaflah kalau korang rasa tips Kak Cici ni macam lebih kepada Ketuhanan. Nampak kolot ke apa ke. Kak Cici takleh nak kata apa sebab memang kita hidup kena dekat dengan Allah. Baru lancar.

Kak Cici rasa tu je yg Kak Cici nak share. For next entry, nanti Kak Cici pikir dulu. Kalau ada idea boleh lah email. Hohoho lame sangatkan guna email. Kofkofkof. Boleh lah dm dekat twitter atau insta. Kalau relevan. Kak Cici terima buat jadi entry baru. Ok bai netizen semua...

NOTA KAKI : All those thing yg Kak Cici kasi tu adalah dari pengalaman. So Kak Cici boleh guarantee benda tu berjaya. Cuma depends atas korang nak terima ke tak.



Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb