Skip to main content

Curiousity Killed The Cat

Assalamualaikum....

Semua orang mesti pernah rasa curious dalam hidup kan? paling kurang pun sekali lah pernah ada perasaan macam tu dan pernah try nak buat macam tu sampai harm diri sendiri.

Ye aku pun pernah. Bukan sekali lah yg pasti. Dari kecik sampai lah sekarang, aku kalau curious pasal sesuatu aku terus je ambik tindakan. Contohnya, kalau aku curious pasal affair orang, terus aku tanya org lain. Haaa gittew. (( tapi jaranglah aku buat yang ni)) Jarang sangat. Kalau penting je aku buat. Lol


So aku nak cerita dua pengalaman aku pasal curiousity killed the cat ni. Dalam kes ni, cat tu akulah.

CERITA 1

Waktu aku 5 tahun, mak aku selalu iron baju sekolah waktu malam. Pastu aku ni pulak jenis manusia yg aktif waktu malam yakni bukanlah jenis budak budak yg tidur awal. So nak dipendekkan cerita, mak aku stop kejap iron sebab nak pergi amik apetah aku tak ingat. Dan dia tegakkan iron tu. Dan aku sebagai budak 5 tahun waktu tu tak tau pun bahawasanya electric tu boleh jana tenaga haba yg panas tahap giga. Aku pun tenunglah iron tu. (Of courselah lepas mak aku takde di tempat kejadian kan) Dalam hati, aku tengah fikir "iron ni panas ke tidak?" Oh lupa nak cakap, mak aku tutup suis so aku ingt bila tutup suis dia dah tak panas. Macam lampu bila tutup en rasa sejuk je. (( haa merepek merepek)). So aku tanpa rasa gentar sikit pun, letak tangan aku pada plate iron yg panas tu. Dan...........  apa yg aku ingat lepastu, mak aku jerit dengan skala desible paling tinggi terus tarik tangan aku dan malam tu tangan aku berbalut.



CERITA 2
Ok cerita dua ni aku buat sesenyap je. Tak terbuka macam cerita satu tu. Mungkin dah belajar dari kesilapan kutz. Hahahahaha So kisah 2 ni waktu aku darjah 4 barangkali. (( aku tak ingat tapi yg pasti waktu tu sekolah rendah lah)). Kisah dia macam ni.
Nenek aku ada kedai runcit. So bila kedai runcit semua baranglah dia jual. Termasuklah pisau lipat 20 sen tu. (( sekarang aku taktau harga dia berapa))
So aku memang waktu tu tahap noob berada pada tingkat paling tinggi, jadi aku buat eksperimen dengan pisau tu. Sebab aku nak tau tajam mana pisau tu. So waktu tu nenek aku jaga kat depan, aku duk kat tempat cashier yg mana port boek sebab dekat dgn shelf yg ada pisau tu.
So aku pun amik satu pastu aku hiris dekat jari telunjuk aku. Serious, aku hiris slow je. Lemah lembut lagi tu. Haaa Dan tetiba......
Darah dah mengalir keluar dari jari aku. Terbelah dua beb. Tulah kau nak lagi cari pasal dgn pisau tu. Dan aku pun senyap senyap lari dapur basuh luka dgn air pastu tampal plaster. Pastu settle. Sorang sorang je aku buat keje ni.

So from these two stories aku boleh conclude lah bahawa curiousity ni memang boleh killed the cat yakni manusia. Hahha tapi aku tak sampai tahap mati lagilah. Sebab once kita curious, kita takleh fikir bebetul tau. Desire untuk tahu tu mengaburi minda dan bicara (( mohon quote lirik lagu sikit)) haaa. So kita ( hm mungkin aku je kut) akan terus take action yg kadang kadang memang boleh bahayakan diri sendiri.

But, to take it on the bright side, being this kind of person buat aku belajar bahawasanya something tu akan beri perkara buruk pada aku. Andai kata dulu, aku tak letak tangan aku dekat iron tu, so that mungkin aku akan terus fikir yg iron lepas tutup je akan terus sejuk. Dan mungkin pada masa depan, dengan pemikiran yg macam tu, andai kata aku bergaduh dan aku terus capai iron yg aku fikir terus sejuk lepas tutup tu halakan ke muka atau kepada orang lain, dan mereka cedera. Maka, waktu ni aku akan dipersalahkan dan kemungkinan di humiliatekan  tu amat tinggi.

Dan mungkin jugak kalau aku tak gores pisau tu pada tangan aku, aku taktau bahawa pisau yg cuma besar jari telunjuk aku boleh cause something yg worse. Kalau bukan pada aku mungkin pada orang lain.

Jadi, message yg aku nak sampaikan adalah, mungkin dulu ada yg sama dengan aku. Suka buat benda pelik yg sakitkan diri sendiri or in simpler words, suka buat kerja bodoh. Trust me, KERJA BODOH yg kau pernah buat tu dulu, sebenarnya peringkat pengajaran bagi kau. Cuma terpulang pada kau macam mana nak amik sesuatu tu. Atau macam mana nak belajar dari sesuatu tu. Kalau kita dapat pandang sesuatu yg terjadi tu dari sudut positif, insyaAllah semua yg positif akan berlaku dalam hidup. Dan aebaliknya.  Dan benda benda ni semua yg mengajar kau erti kehidupan. Cara kau absorb sesuatu benda tu penting. Jangan pernah kata " Aku ni bodoh, suka buat benda yg sakitkan diri sendiri, malukan diri sendiri." Sebab sesuatu tulah yg akan membentuk siapa kita pada masa depan. Cuma satu syarat, jangan ulang semula perbuatan sia sia yg kau pernah buat. Sebab kalau kau ulang, ibarat kau keladi dan lesson atas perkara yg kau buat tu air. cuma lalu, tapi malangnya kau tak serap lesson tu apply dalam kehidupan.

Aku sampai sekarang ada je buat benda bodoh atau benda sia sia ni. Sebab aku yakin tu salah satu cara aku untuk belajar. Aku tak malu nak kata aku pernah buat benda tu. Sebab nanti what matter is MACAM MANA KAU BELAJAR DARI BENDA TU YG BOLEH DEVELOP DIRI KAU SEKARANG. DAN JANGAN ULANG BENDA BODOH YG KAU PERNAH BUAT SEBAB KAU TAHU APA AKIBAT DIA."

Jadi, kepada sesiapa yg pernah buat benda bodoh dalam hidup, jangan takut. Sebab kau sebenarnya sentiasa belajar.

Nota kaki: Tapi jangan pernah libatkan diri kau dengan rokok, dadah, arak. Sebab benda benda tu adalah perbuatan yg paling bodoh dalam hidup. Jangan hancurkan hidup kau. 

Till then.


Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb