Skip to main content

Kak Cici's Random Thought - Death

Assalamualaikum...

7.00 pm

"Iqah tau tak isteri cik nora tu meninggal."

" Oh Cik Idah eh? Innalillah."

Ni dialog pertama lepas aku tau my former makcik kantin waktu sekolah rendah dulu meninggal. Btw, this conversation happened between me and my boss. (We used to live in the same Taman thats why he knows)

Then at home
"Sian kat Ecah. Waktu aku datang dia nyorok kat belakang kereta. Pastu aku turun je kereta dia terus datang peluk pastu cakap
"CIKGUUUU" sambil nangis.

Kakak aku cerita. Aku perasan dia baru lepas nangis.

Aku tengah makan waktu tu acah cool. Tapi dalam hati, Tuhan je yg tau betapa aku kesiankan budak kecil berusia 8 tahun tu.

Aku just takboleh bayang, at the age of 8 years old, dia hilang mak dia. Forever. (But I do pray that they'll reunite in Jannah.) 😭

And waktu tu, aku fikir tentang aku. Yep, Im turning 19  and to just imagine myself without my parents and siblings, it tears me out. SO HOW DO YOU EXPECT AN EIGHT-YEAR-OLD GIRL KEEPING UP WITH THE WORLD WITHOUT HER MOTHER? omg Im scared, and at the same time pity of her.

Aku waktu lapan tahun, seriously tau main ja. Dan ya, balik rumah mesti ada makanan dah mak masak. Kalau nangis mak pujuk. Even ada adik beradik lain, tapi kita tetap perlukan mak. Ya, dia pun ada adik beradik lain. Cuma yelah, tak sama macam mak. :'(

Aku selalu ja thinking out of the box. Maybe sebab gap aku dgn adik jauh, so aku clingy af. Bila mak ayah aku takdak ja, aku mula fikir bukan bukan. Aku fikir andai kata depa tak balik dah, apa jadi dgn hidup aku. Aku takut. Rasa nak nangis tu memang seriously ada, cuma aku acah kuat. Acah tenang je.

I've experienced this once, waktu my whole family pergi jalan while me cannot join them because I have to work.
"Umi balik malam."

Tu ja mak aku cakap. Dari pagi, sampai malam aku jadi sebatang kara. Buat semua kerja sorang sorang. Dan aku dapat rasa apa yg brotha yg hilang the whole family sebab kemalangan tu rasa. Sayu beb bila bukak pintu rumah tapi takde orang. Bukak pintu bilik, bilik kosong je. Aku rasa. Solat pun rasa terlebih khusyuk je sebab sayu sangat rasa nak nangis je. Padahal aku baru imagine how my life would be without them. Imagine je dah rasa sakit. Apatah lagi kalau bebetul kena. 😢 Masa tu jugak, aku rasa aku tak setabah brotha tu. God bless you brotha. 👌

Kadang aku terfikir nak pergi dulu, sebab aku tau aku tak mampu tanggung kesedihan bila Allah tarik parents aku dulu. Jadi aku decide, biar aku jelah yg pergi dulu.

Dan kadang, aku terfikir apa akan jadi lepasni, kejap lagi, esok pagi. Adakah aku masih boleh tengok wajah yg sama? Ataupun akan ada satu wajah yg ditarik Tuhan? Tapi aku tetap berdoa, biar aku pergi dulu dari semua.

To those who still having your loved ones, bersyukurlah. Jangan tahan nak cakap 'I love you' sebab ada berjuta org yg menyesal sebab tak sempat cakap perkataan tu dekat org yg mereka sayang. :(


Footnote : I pray that all of us, will be reunited in Jannah, InsyaAllah.


Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb