Skip to main content

Merdeka QnA

Assalamualaikum..

Happy National Day everybody!!!! Omg im so excited!!! Maybe sebab baru lepas tengok closing ceremony untuk SEA games kut. Okay i have to admit it, SEA games is a really fantastic event!!!! Thumbs up 👍

Jadi sempena kemerdekaan ni, aku ada beberapa soalan yg aku rasa relevan untuk ditanya sempena kemerdekaan ni. Kalau korang ada opinion, boleh la comment (lol sis no one read your blog urghh). aku start dulu.

1. APA MAKNA MERDEKA BAGI ANDA?
Bagi aku, merdeka bermakna bebas. Bebas macam mana? Bebas dari semua aspek seperti aspek minda, jati diri dan sebagainya. Aku rasa semua org setuju merdeka adalah bebas. Bagi aku, perkara pertama yg kita kena bebas adalah minda. Sebab apa? Sebab segala kelakuan kita, bermula dengan minda. Kalau minda kita dijajah dengan perkara perkara negatif, caci maki keyboard warrior, maka bermulalah segala rusuhan dan sebagainya. C'mon guys its 2017, no more gaduh pls.

2. BANGUNAN YANG PALING ANDA SUKA DAN SEBAB

Velodrom Nasional Nilai.
Sebab apa? Sebab bangunan tu ada sentimental value dia untuk aku. Weh aku salah satu saksi dari mula bangunan tu dibina sampai dia siap! Sebab bangunan tu betul betul depan universiti aku so bila balik kolej hari hari aku tengok menghitung hari bangunan tu siap. Dan yang paling penting sekali, bangunan tu jugak menjadi saksi betapa cemerlangnya atlet basikal trek negara. Congrats! 👏👏

3. APA YG ANDA HARAPKAN UTK KEMERDEKAAN KALI INI

Kalau aku, yg paling aku harapkan adalah semangat 1 Malaysia yg kita tunjuk sepanjang sukan SEA berlangsung. No political issues ( hm maybe sikitla sikit) , No racism no arguments and such. Kita jadikan Malaysia ni sebuah bumi harmoni. Guys, kalau kita dapat bersatu for the sake of sports, kenapa kita takboleh bersatu for the sake of the country? Malaysia ni kita punya so kita kena majukan bersama. Bangkitlah Malaysia! Ha melebih melebih.

4. PERKARA YG ANDA TAKBOLEH LUPA MENJELANG KEMERDEKAAN

Last year punya merdeka march dekat dataran Seremban. Sebab pada mulanya course aku tak kena pergi, end up jadi wajib. Man, hari cuti sape je nak ada aktiviti? So dengan berat hati aku pergi. Tapi tapi tapiiiii
Bila sampai tu masyaAllah speechless. Okay i've never been in any sambutan kemerdekaan, so bila dapat sambut macam tu so the experience is priceless weh. Aku bertukar daripada seorang pemberontak taknak pergi march, kepada seorang yg wish perkara macam tu berlaku tiap tahun kat diri dia. Seriously guys if u have to or being force to join this march, you better go.

4. PERKARA PALING MENGECEWAKAN ANDA PADA HARI KEMERDEKAAN

Literally, nothing. Tapi yg paling aku kecewa is I MISSED THE CHANCE TO BE ONE OF THE VOLUNTEERS IN SEA GAMES 2017 😭😭 Ya Allah kecewa teruk aku. Sebab aku ni boleh kata sports enthusiast la so dengan tidak dapat menjadi one of the WAU FACTOR team is quite upsetting. Tapi takpelah I'll look forward for the next event. Setakat ni, sambutan kemerdekaan tak pernah mengecewakan.👌

5. PERKARA PALING MANIS KETIKA SAMBUTAN KEMERDEKAAN

Every year, semuanya manis manis belaka. Cewah. 😂 tapi aku rasa this 60th National Day is the sweetest kut bcs it being celebrated by the 10 other countries. Bayangkan 10 kawan dari seluruh Asia Tenggara datang nak sambut birthday kita, ha manis tak manis?

6. CARA ANDA EKSPRESIKAN MERDEKA

 Dengan tidur sepanjang hari mungkin? 😂😂 tak tak aku gurau je. Entahlah bagi aku, dengan rasa syukur ni dah cukup kut untuk ekspresikan merdeka dalam diri aku. Atau mungkin post ig, tulis appreciation post sikit sikit. Tapi bagi aku, kalau kau setakat post dan rasa bangga hanya pada hari kemerdekaan, aku rasa macam tak worth it kut.  Tapi tu untuk akula. Kalau korang okay, teruskan.

7. LAGU KEMERDEKAAN KEGEMARAN ANDA

WARISAN BY ALLAHYARHAM SUDIRMAN!!!
"Aku bukanlah seorang perwiraaa
Gagah menghunus senjataaa
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta iniiii

Oh mann aku jatuh cinta dengan lirik dia weh 😍 plus kalau nyanyi ramai ramai dia jadi sedap dan bersemangat je. Rasa patriotik dalam diri tu macam jadi lagi menebal. Jadi aku rasa ni lah all time favourite aku.

8. BENDA YG PALING ANDA BANGGA KERANA DUDUK DI MALAYSIA

Masyarakat berbilang kaum.
Bagi aku,  itu macam rahmat sebab negara lain takde aku rasa yg boleh hidup 3 kaum and STILL AMAN DAMAI. Aku bangga sebab kita hidup aman harmoni. Even jiran kanan Cina jiran kiri India pun tetap kita bersatu sehati sejiwa. Aku pernah join satu groupchat yg gabungkan the whole world. Dan bila cerita pasal culture, satu mamat ni tanya "Apa kelebihan negara awak?" lebih kurang macam tu la soalan dia.
Then bila aku cakap "Negara saya berbilang kaum dan kami hidup aman harmoni." They be like
"Wow seriously! Thats good."
Pada masa tu, aku bangga sangat sebab dilahirkan di Malaysia.

9. INDIVIDU YG PALING ANDA NAK TEMUI (LOL TAK RELATE TAPI KESAH APA AKU NAK TULIS JUGAK)

Kalau boleh aku nak jumpa semua atlet.
Tapi right now, orang yg paling aku nak jumpa is YB KHAIRY JAMALUDDIN.

Entahlah apa korang rasa tapi bagi aku, dia ada good connection dengan belia macam aku. And yep dia kena ada lah since dia menteri belia dan sukan. Tapi bagi aku connection dia tu bukan macam menteri dengan belia tapi more to anak dengan ayah. WEH DIA BAHASAKAN DIRI DIA ABAH KUT ON TWITTER (in case korang takde twitter). Mungkin sebab aku terlalu minatkan cara dia sampai aku rasa dia ada sense of  humor yg sangat baik. (Ke aku yg mudah terhibur?) Be it on twitter or ig or tv, nampak pure je lawak dia.  Cara selamba dia tiru anak muda ootd tu paling aku salute weh. Taktaula tapi waktu tu aku dalam hati "Weh ada lagi eh menteri yg macam gini." And since that, I've started following him on social media. Aku harap dia akan jadi the next PM. Tapi kekalkanlah style kalau tak, tak jadi lah aku undi. Tapi serious, kalau dapat jumpa sekali, I am the happiest person kut. Okay banyak pulak memuji ni ha. Kepada yg baca, mohon share sampai YB KJ  baca. 😉 manatau dia terbuka hati nak jumpa aku. (You dream too much young girl)


10. UCAPAN UNTUK MALAYSIA WALAUPUN MALAYSIA TAKKAN REPLY

Hai Malaysia, hai pejuang kemerdekaan, hai semorang yg baca benda ni. First of all, thank you a lot to all of the warriors who fight till the end to make us live in a very good condition right now. 🙏 Tanpa mereka, kita tak merasa hidup dalam suasana aman damai tanpa jet jet pejuang berlegar atas kepala. Aku pernah sekali lah terfikir, sebab waktu tu aku tengok langit, macam mana keadaan kalau setiap hari bila pandang langit je, dia tak cuma ada awan tapi turut ada jet pejuang, bom yg jatuh setiap 10 saat sekali, dan aku rasa waktu tu, tiada lagi peluang melihat langit. Takkan ada sesiapa yg berani mendongak langit. Untuk Malaysia, terima kasih kerana menrrima kepelbagaian budaya kami. Supaya semua ni kekal sampai bila bila. Malaysia, teruslah kekal dan kuat menghadapi beribu lagi kemerdekaan akan datang, dengan izin Allah. Buat warga Malaysia, terima kasih kerana telah menjadi penyeri dan memberi warna sepanjang 60 tahun kemerdekaan ini. Terima kasih. (Ucapan kalah Datuk Najib)

Terima kasih Malaysia. Tanah tumpahnya darahku. 👍

Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb