Skip to main content

Arkitek Jalanan Review

Assalamualaikum 🎈

Disebabkan minggu ni adalah minggu down aku, makanya aku nak share dengan korang satu buku yg bagi aku sangat inspiring. Bagi budak budak twitter dengan instagram, dengan  baca tajuk entry aku pun dah boleh agak en aku nak cerita pasal apa.

AMARAN: 
Buku ini amat tak sesuai untuk orang yg fikirkan sweet tu cuma untuk couple punya relationship. Senang cerita yg jenis baca buku I love you Mr Tahi lalat , Suri Rumah Tangga Awak, Suamiku dari Planet Marikh dan yg seangkatan dengannya. 

So yeah jom sambung.

Apa tu Arkitek Jalanan? 😯 Actually ini adalah sambungan atau rentetan dari buku Pelukis Jalanan.

Tak tau yg mana? Pi godek entry lama aku. Aku ada tulis jugak pasal buku ni.

So penulis dia macam semorang kenal iaitu Teme Abdullah. Kalau tak kenal search je nama ni. Mesti jumpa.

Ini buku dia.

Okay first of all, buku ni ada 22 chapters 331 pages.

Nampak banyak, tapi tak.  Untuk yg tak pernah baca lagi buku ni, nah aku kasi dia punya senarai bab. Manatau ter'inspire' kan. Dapat pahala free kat aku. Hiks 😁


Apa yg menarik pasal buku ni?

1. Kalau korang perasan, buku kalau cantumkan cover depan / belakang dia, akan jadi satu gambar pemandangan dekat London. Yg ni korang boleh check out kat ig Teme. Nama ig dia : TEME ABDULLAH. 

2. Sebelum bermulanya bab baru, akan ada satu kata kata yang Teme letak which bagi aku, kata kata tu tersangatlah kena dengan apa yg dia nak cerita. Contohnya macam ni
so kata kata tu bolehlah korang simpan dan jadikan azimat hidup. 😊

3. Buku dia sangat lepak tapi apa yg nak disampaikan tu sampai. Pening en? Senang cerita macam ni lah. Buku Teme ni bahasa dia mudah faham. Dan setiap apa yg dia cakap tu seolah olah kita ada kat tempat kejadian dan tengah tengok dia berdialog dengan Ahmad. Kiranya dia berjaya tarik kita masuk dalam plot cerita dia lah.

4. Friendship antara Teme dengan Ahmad ni adalah goals untuk semua orang. Manis sangat! Sebab dorang saling bagi semangat bila orang down, dan saling bagi nasihat bila salah seorang tu terlari sikit dari track asal. Paling menarik, part goals dorang. WEH DORANG MANAGE UNTUK DAPAT DISSERTATION TERBAIK, GRAD FIRST CLASS DEGREE (AHMAD), DAPAT KERJA DEKAT SYARIKAT ARKITEK DEKAT LONDON (TEME). Ya Allah tu goals semua org kut! Bukan senang nak capai tanpa tekad yg kuat.

PART PALING INSPIRING BAGI AKU

Semestinya lah aku pilih Bab 11 : Lari.

Kenapa aku suka sangat bab ni adalah, Teme ni secara tak langsung dah pasakkan dalam pemikiran aku yg kita hidup ni, tujuannya akhirat. Bila kita dah ada tujuan, kita akan usaha untuk capai tujuan kita dan segala perit jerih luka ujian tu dah tak terasa, bila kita sampai tujuan kita iaitu SYURGA. Kena sangat dengan analogi yg dia bagi yg mana bila dorang (Teme dengan Ahmad) lari untuk sampai ke pokok dengan kaki ayam, so dorang tak rasa sakit kena duti semalu tu. Dorang cuma rasa, bila dah sampai ke tempat yg dituju.

Aku taktau kenapa, ayat ni memang ayat yg aku ingat sejak pertama kali aku baca buku dia sampai lah sekarang. Ayat ni jugak yg sedikit sebanyak dorong aku untuk terus semangat dan tak mudah mengalah. Aku taktau nak explain macam mana. Tapi korang bacalah cerita dia ni. Mog moga korang ter inspire macam aku jugak.






Okay sampai sini ajelah review dari aku. Kalau korang nak tau lebih, korang boleh beli buku ni dekat MPH. Harga: RM30 je. Alah novel harga mahal boleh beli apalah sangat buku motivasi ceni en.

Sorry aku banyak dah bagi spoiler dekat korang yg tak baca lagi. Aku cuma nak at least korang dapat sesikit dari apa yg aku dapat. Sebab Teme sendiri pun dia harap ramai org baca dari ramai orang beli supaya apa dia nak sampaikan tu ramai orang boleh terima kebaikan dia. Dari beli pastu tak bukak langsung tak guna jugak. Setakat tangkap gambar post kat ig takde guna kalau korang tak baca. 😊

 kalau nak tau lagi banyak pasal buku ni korang bolehlah pergi check out dekat instagram atau twitter dan search #ArkitekJalanan. Dari situ banyak feedback positive yg korang boleh baca sendiri.

Last, kalau korang suka dengan review ni, sharelah supaya lagi ramai yg baca. Ayuh sahut seruan Teme supaya ramai yg baca. Hehehe. Kalau nak suruh aku review buku lain atau nak suruh aku berhenti review buku bolehlah dm atau mention aku dekat

Twitter : @E_atiqah
Instagram : @eyka.atqh

Nak komen blog aku bosan ke apa ke boleh dm 😊 jgn risau aku tak pernah makan orang lagi setakat ni.

Till then, have a nice day everybody. 🌹

Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb