Skip to main content

Got my geraham tooth pulled out!

Hi Assalamualaikum...... 

Selamat Hari Raya Aidiladha to all muslims 😊😊😊 I takde raya haji dah because I got endless assignments to be done 😭😭😭 #onlineclassproblem

So today I got my geraham tooth taken out! For those yang tak tahu, sini I tunjuk gambar the geraham tooth yg I kena cabut tadi. 


Mine was the second molar. 


I start rasa sakit around 3 weeks ago tau. Sebelum ni ada je tapi ngilu time makan je time lain dia tak kacau. Tapi this time, dia kacau my sleep. Luckily, I have friend yg study dental subjects so I asked Sarah pasal my pain. Hahahaha I cerita macam dia ada kat depan I tau pity her 😂 tapi okaylah I love it sebab macam dapat personal advice before I jumpa the real dentist besoknya. (P/s: Sarah pun bakal dentist ya semua) 

Mula mula I ingat gigi geraham bawah tu yg sakit tau because my wisdom tooth dia tumbuh baring (I found out from the dentist), so the growth process tu impact my geraham tooth. Pastu esoknya I pelik cam asal sakit sangat kan tapi kat situ tak berlubang pun. Tbh I tak pernah kena so I taktahu macam mana rasanya sakit gigi. This is my first time 😁 

So Sarah explain, dia kata maybe reversible or irreversible pulpitation (ni kut nama dia). Esoknya before pergi jumpa dentist tu I try sentuh gigi dengan lidah and nah! Rupanya geraham atas yg ada lubang. Patutla sakit gilaaa 😭😭 

Waktu I pergi jumpa dentist tu dia cuma buat tampalan sementara je. Sebab I kena masuk waiting list untuk buat tampalan kekal or something like that. So I okay lah selagi gigi tu elok je tak sakit I okay. And yeap, 2 minggu ni I hidup happy gila makan macam macam sebab gigi dah tak sakit. 😁😁 

Pastu today, I ada appointment untuk tampal gigi. So I datang dengan mindset nak tampal gigi. Pastu bila jumpa dentist dia suruh buat x-ray. Little did I know x-ray gigi ni cute gila tau! I mean, the process tu yg cute. 

Mula mula, dia akan identify gigi mana yg bermasalah, and nanti the nurse akan bagi satu kertas (?), bukan kertas sangatla, dia macam photocard, physically softer and smaller than our  bank cards. The card will be put at the affected tooth pastu nanti kena tekan pakai telunjuk. And ada satu machine akan x-ray, kedudukan dia tu betul betul sebelah pipi yg affected area tu. 

So lepastu the dentist called me again and tunjuk my x-ray, and start cerita. Dekat sini lah plot twist. 😂😂 I datang dengan mindset nak tampal gigi. Pastu the dentist cakap lubang dekat gigi tu dah dalam and hampir sangat dengan saraf. So kalau tampal possibility untuk lagi sakit tu tinggi because tampalan tu boleh terkena dekat area saraf tu. 

And she suggested to do rawatan akar, tapi disebabkan my nerve's position tu tak betul and my wisdom tooth menekan my geraham tooth so dentist kata it is much  better to pull out the tooth. So nanti my wisdom tooth ada ruang untuk grow sebab dia baby lagi and elok lagi. 

I terus cam shock kejap sebab tak expect langsung 😂😂 tapi for the sake of my health, I pilih cabut sebab itu je the best solution yg I ada. 

The dentist ada tanya jugak nak fikir dulu ke nak buat terus since she knew I came unprepared. Pastu I tak banyak fikir dah, terus pilih cabut. 😂😂😂😂 Ni bukan exam nak kena fikir dulu. 

Luckily, I dapat dentist yg funny tau. Dia macam ceria gila so my nervous tu terus kurang bila tengok dia. I beberapa kali la tutup mata sebab yelah siapa je yg tak takut kan tetibe je cabut gigi. First time pulak tu sebab selama ni I tak pernah ada masalah gigi pun. Jumpa dentist pun untuk scaling gigi je. So shaking ah sikit 😂😂😂. 

Bius ni adalah benda paling I tak suka sebab sakittt. Sama macam waktu surgery dulu. Tapi tulah takde bius ni nanti kang lagi la sakit 😭😭😭 

So lepas bius tu dr kasi few mins before start. Waktu dia nak mula tu I tutup mata tau. Nervous kut! Pastu the dentist selalu cakap "bukak mata ye." In a soft way lah hahahahaha rasa macam budak budak je kena tegur macam tu 😂. 

Dentist tu sempat pesan tau dia kata 
"Nanti you akan rasa tolak and tarik je. Relax." 

And yes, memang itu je pun yg I rasa. 😂 Tetibe dentist kata 

"Okay dah siap." 

I tanjat kali kedua. 

LITERALLY. TAK. SAMPAI. LIMA. MINIT. PUN!!!!! 


Punyalah I nervous nak mati padahal 5 minit je cabut tu 😂😂😂. Lepastu dr tunjuk gigi I yg dah tercabut tu tau. And DIA PUJI GIGI I  COMEL 🥰🥰🥰 

Oh lupa nak cakap, kalau korang nak check gigi kan, I really suggest pergi klinik kerajaan. Walaupun queue lama tapi it is so worth it! I cabut gigi bayar RM2 je wehhhh!!! Murah amat!!!!

 And ya waktu surgery dulu pun I bayar RM53  je. Dahla full bius tau! Surgery lak tu. Surgery tak murah.  

So now my teeth hilang satu and rasa awkward gila 😂 awal awal tu lagila my cheek swollen habis macam lebam sebelah 😂 tapi it gradually getting better. I tak sabar nak tunggu my wisdom tooth membesar. I dah kasi ruang secukupnya untuk dia membesar dengan elok tanpa mengganggu kehidupan seharian I. 💅
 
So till then peeps. 


Ini je gambar klinik yg I ada. Btw klinik ni dia sekali dengan klinik kesihatan. 






Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb