Skip to main content

Kak Cici's Random Thought: Death Part II

 Assalamualaikum...

Hi peeps. Wah kemain ya rajin Atiqah ni buat entry time time MCO ni haih. Buat assignments malas tapi tulis entry rajin pulak hmmm. 

So tonight, I feel especially upset/sad or idk. Tapi feeling yg tak best lah (ugh I hate it!) Maybe sebab dah lama pkp kut so emosi and otak I dah tak parallel. I think I should start seeing psychiatrics. Ecececece over pulek 😒. 

Okay so sebenarnya I just wanna share my random thought. Lately, I selalu dengar banyak sangat kematian (mungkin nilah kut yg buatkan I jadi too emotional kebelakangan ni).  Be it somebody who is close to me or a complete stranger. Tak kisahlah yg mana satu pun, the news was so much devastating. Tapi alhamdulillah, semua yg pergi tu, waktu hidup dulu sangat dihargai orang lain. In other word, they are so loved by other people. Sampaikan kadang kadang ada a complete stranger pun sama sama bersedih mengenangkan arwah yg sudah pergi tu. 

And it made me think of myself. Looking back, I left nothing for the world to appreciate me. I left no impression towards my family/friends signing that I actually care for them (sebab I bukan jenis yg tunjuk tapi itu bukan alasan ya). I give zero contribution to the world. Yet how can people remember me? 

I selalu risau nanti waktu I dah takde ada ke orang nak sedekahkan al fatihah untuk I? 

Ada ke orang yg akan ingat I at least dalam doa dorang? 

Ada ke orang yg akan sedih bila I takde nanti? 

Ada ke jasa yg I buat yg orang ingat dan constantly bagi pahala dekat I dan dia? 

All these "ada ke" questions keeps playing in my mind everytime I dengar ada kematian berlaku. 

I tak ramai kawan, sebab I taktahu nak maintain friendship macam mana. Like I said, I jarang tunjuk I care dekat orang sebab I malu hehe. Kadang tu, I rasa I let go of my friends unconciously. Lagi lagi time mco ni kan lagila cam sendunya hidup aku hahahahhahaha 

Okay get back with the topic. 

My next random thought would be....... (cuba teka?) 


Yes, correct! 


Pasal my amal. Bila cerita pasal amal ni allahu terus rasa nak marah diri sendiri. 

Sebab. 

I know death would come anytime, tapi I wouldn't even try to work hard towards the hereafter pun. I selalu mintak dengan Allah, tetapkanlah my iman. Iman kan boleh jadi naik, boleh jadi turun. Jadi I harap waktu Allah tarik nyawa I, iman I di tahap yg tertinggi yg I boleh capai. 

Kadang kadang kan, bila cerita pasal amal ni boleh buat nangis tau. Sebab selalu terkenang benda lagha (read: melalaikan) yg kita pernah buat. Sedih tapi tak sedar. 

And haritu I ada bukak qna dekat my ig. I tanya pasal late night thought, pastu one of my friends dia cakap pasal kematian ni la. Pastu thank to him, I terus teringat dekat Ayatul Kursi. And now I wanna share to all of you pulak. Nanti lepas solat kita biasakan baca Ayatul Kursi tau. InsyaAllah, kalau ditarik nyawa kita, tiada apa yg menghalang kita dari masuk syurga sebab jarak di antara syurga dan orang orang yg mengamalkan Ayat Kursi selepas solat hanyalah kematian. 

I pun selalu jugak terlupa nak baca so jom kita amalkan slow slow ya. Moga jadi asbab untuk kita ke syurga Allah :)  

Okay tu je my random thoughts. Korang macam mana? Tapi I super believe yg my readers semuanya disayangi ramai termasuk I hehe. If you mind, do share with me your random thought on this. 

Oh!  If you guys ( I mean the one yg follow my entry since then) curious apesal lah dia ni asyik buat entry tengah malam. So here I tell you guys. 

1) Late night thought ni lebih jujur. Dia buat kita fikir pasal diri, pasal masa depan, pasal perasaan. For me this is the truest (?) time sepanjang 24 jam sehari yg kita ada. 

2) This may only work for me. Some people can, some people cant. For me, idea tengah malam ni mencurah curah. Sebabtu biasanya I start tulis entry pukul 11/12 ke atas. 

3) Ini waktu yg paling tenang. Takde bunyi bising yg boleh ganggu my thought except for the keypad sound yg I sengaja enable. So adalah feeling menulis tu sikit haaa gittew. 

And for your information, semua yg I tulis at late night, kebanyakannya datang dari hati ecececece. Datang dari apa yg I baru fikir. 

I thank you guys for staying till the end just to read my complete crap. You guys are the best. 🤟 

Oh ya, If you are feeling very upset, I recommend you to listen to 2!3! by BTS. I love the lyrics hehe. 

And for muslim, bacalah surah Dhuha. Allah already stated that He will never leave by our side 😊

I hope these will comfort you. Till then peeps. 

👋👋👋


Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb