Skip to main content

Degree pt 7. Nak Intern Dah!!!

 Assalamualaikum and Hi peeps 🤗 

It's been a while but it feels soooo good to come back here again!!!! *sobs* 

I hope everyone is in a good health since this pandemic ain't gonna end in the near future. Take a good care of your body and your mental health as well. Wahh awal awal aku dah bagi nasihat. Ni kira prolog la ni kepada apa yg nak ditulis kejap lagi. Gittew. 

So..... (I'm gonna write this in capslock) 

I DAH HABIS SEMESTER TUJUH!!!!! ONE SEMESTER TO GO AND I'M DONE WITH THE DEGREE!!! *insert gif pooh tabur madu* 

Semester ni bermula dengan scam dari kemeterian pendidikan tinggi sebab sepatutnya kitorang boleh balik dan mulakan kelas secara bersemuka tapi last minute bertukar jadi total online class. Yeah, bukan student je ye yang buat kerja last minute 🤭. 

Walaupun kitorang dah ada pengalaman online class, tapi personally aku rasa semester ni adalah semester terpaling messy, serabut, kecewa, stress dan segala yang seangkatan dengannya. ((Sebenarnya semua semester yg aku messed up aku kata tak best huhu)). 

Sebab apa? 

First, kitorang expect last semester boleh buat FYP (read: Final Year Project). Sekali impian hanya tinggal kenangan ya. Kitorang punya FYP terus tukar jadi paper review. Ni srs terpaling kecewa sekali lah. Sebab biasanya paper review researcher buat ramai ramai. I mean, satu review paper ada beberapa orang co-writers. Tapi kitorang punya sorang satu ya. Pastu minimum 40 research papers laktu. 40 kawan kawan. Baca satu dua pun aku rasa nak pengsan nak bagi faham tu sebab science jargon dia memang level alam bazrah. Pastu nak deduce lagi nak paraphrase lagi. Pastu yg paling kecewanya bila aku tahu yg chemicals kitorang untuk buat FYP baru je sampai awal semester haritu like asdfghhjjjjkkl. Maaflah ye ter'rant' pulak kat sini.

Okay tu satu, pastu semester ni subjek aku tak banyak pun weh. 5 je termasuk paper review tu. Tapi srs takde satu hari pun berlalu tanpa aku memikirkan paper review dan assignment assignment lain yang datang macam ombak di pantai. Taktahu bila nak berakhir. ((Kemain hyperbola nau)). Class aku jarang je ada tapi assignment tu fuh. Ada satu subject tu, taktahula berapa kali dah aku mengeluh sebab tetibe sesurpris! Ada assignment baru yg tiba tiba datang. Hampir give up jugaklah ya saya time tu. 🤚😔

Yang menjadikan semester aku penuh airmata yang ni ha. Meh aku cerita. Ok aku kan join badan beruniform pastu aku pegang bahagian kursus. Kebetulan batch junior bawah aku ni sepatutnya tauliah tahun lepas macam kitorang. Tapi tak sempat sebab covid and kursus pun ada beberapa yg tak settle. Takpelah tu. Pastu settle kursus dapat tahu yg uni sendiri boleh hold ceremony untuk majlis pentauliahan. Maka saya dengan automatik menjadi ketua yg handle majlis pentauliahan ya. Disebabkan covid jugak, majlis tu beberapa kali postponed sampailah kemuncaknya buat waktu minggu kesebelas kuliah. Minggu tu pulak semua kerja kena submit weh. Okay time tu tak tipu otak aku dah terbelah 18 memikirkan paper review kena submit, internship placement tak dapat lagi, majlis tauliah tu sendiri yg dah memang semulajadi banyak onak dan durinya, dan beberapa assignment lain yg due minggu yg sama. Sampailah satu hari otak aku penat sangat kut last last settle dengan air mata 🤣🤣🤣 . Told ya, tiada yg lebih menenangkan dari melepaskan segala stress dengan menangis ya. Saya gerenti!

Tapi alhamdulillah, walaupun entahla berapa kali dah aku hanyut centu, Allah tu sentiasa buka pintu lain untuk aku selesaikan masalah. Pastu dia hantar kawan kawan yg memang caring roks weh. Time 3 hari tauliah tu kebetulan kitorang punya lecturer ada kasi 2 group task lah. Time tu aku dah bersumpah dengan diri sendiri taknak bukak group sebab taknak distracted waktu tauliah tu. Tapi Allah hantar member member yg baik gilaaa weh dorang tolong tuliskan nama aku sekali untuk part yg kitorang kena buat. Aku baru ingat malam tu nak tengok balik part masing masing kan sekali tengok nama aku dah ada weh. Tuhan je tau betapa bersyukurnya aku time tengok tu. T_T 

Time tauliah tu pun aku banyak jugak dapat support dari committee yg handle sekali. ASTP pejabat, Staff PPKI,  Delta (kitorang), Charlie (pegawai nak tauliah) and Bravo (PKS intermediate). Doranglah support system aku waktu tu. Aku bersyukur sangat time aku down, ramai je yg motivate and buat kerja bagus gila sampai aku rasa cam what have I done to deserve these people?? 😭😭😭 

Tapi apa yg aku rasa kecewa sekali is bila kitorang tak dapat spend time dengan batchmates and housemates. I miss the crackheads though. Rumah kitorang tak pernah sunyi dengan cerita and gelak. Hari hari ada je. Haritu sempatlah kumpul kejap semua sebab nak amik barang kan. Srs aku rasa macam bertahun tak jumpa 😭 Best gila weh tapi sayang kejap je jumpa. Batchmates pun sama jugakkk. Ingatkan semester last dapatlah spend time dulu sebelum intern. Ni spend time online jelah. Aku cam tak sangka macamni rupanya ending semester aku. Tapi apapun, I am so proud of my batchmates lah sebab semua orang kecewa, semua orang stress, semua orang hampir give up dengan semester yg maha panjang dan busy ni. Tapi semua orang support each other, motivate each other dan bangkit sama sama aaa gittew. Mungkin sebab semua berkongsi kesakitan dan kekecewaan yg sama kut 😁 

Jalan semester 7 aku penuh duri. Cehh semester lain pun ada duri jugak tapi ni duri pokok semalu kut dia macam sakit banyak sikit dari semester lain.  Banyak kali je aku terpijak, jatuh dan menangis. Tapi masih ada yg sudi hulur tangan, ajak bangun dan jalan semula. Sampailah harini, tanpa sedar aku dah dekat hujung. Bila toleh belakang, rupanya dah banyak duri yg aku lalu. Dah banyak luka yg aku dapat. Tapi bila sampai hujung, luka tu terus tak rasa. 

Aku harap korang pun macam tu, tak kira berapa banyak duri korang dah pijak. Berapa banyak luka korang dapat, berapa banyak kali korang jatuh dan berapa banyak air mata dah terkorban disebabkan duri duri tu, masih ada yg sudi hulur tangan bantu korang untuk bangun dan berjalan semula. Kalau sakit sangat, reach out dengan aku tau. Aku akan hulur tangan dan cuba bantu korang bangun dan teruskan perjalanan semula. 😊 

Walaupun semester ni penuh kekecewaan dan tekanan, tapi alhamdulillah Allah beri good souls untuk aku teruskan perjalanan. 

Kepada batch semester 7 tersakiti seperti batch saya, marilah kita sama sama berdoa agar tidak intern from home ya. 😔

Sebelum berakhir aku nak share sikitlah moment moment yg aku ada huhu. 

Tak sangka ni rupanya dinner last kita hmmm

Semester ni macam biasalah home is my new faculty

Tuan Puan Charlie 11(I am proud of them!)

The backbones ❤ (ni pun tak semua ada yg dah balik dulu)

Charlie 11 tapi kekuatan tak lengkap sebab half je yg ado

The beloved housemates (Ni gambar last kitorang 😭)

Dah dua semester tak amik gambar camni 😔 Sem ni dah tak jadi tukang tutup pagar dah 

Lastly, this covid 19 ain't joke everyone. So again, take a good care of your health. Your mental health is also precious so do not stress too much. If you do, stop for a while and cry. Let it out and sleep. Then wake up with a smile oki. I love your smile. I love you too so please take care. Till we meet again peeps. 👋👋 

Juniors, if you have the chance to meet up with your friends, pls make sure you cherish all of the moments. They might be your last moments. Cherish them well. Do not regret as I do. Oki? 

P/s: Kalau korang tengah cari/nak try produk Temyracle, boleh hit me up tau. Korang boleh dm I. Here's my social media huhu #promote 

Ig: eyka.atqh
Twitter: E_atiqah










Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb