Skip to main content

PENAT YANG GEMBIRA PART I

Assalamualaikum......  *lambai tangan*


I joined an islamic camp at Senawang. So actually, I baru je balik dari kem tersebut. Nama camp serious tak ingat sebab panjang sangat. Hehe. But what I can say is, that was kinda an islamic camp as we're all from the same islamic university. So basically, camp ni memang camp untuk org macam kami lah.

So I guess you all mesti tahu bilamana I say islamic camp, dalam kepala mesti terbayang qiamullail, ceramah, ceramah, ceramah and all sorts of thing yg nampak keagamaan. Basically yes. Tapi, yg agama itu cuma 80 percent, 20 percent lagi adalah tentang persiapan mental dan fizikal kami. Untuk apa? Saya rasa tiada keperluan untuk saya cerita.

Okay, so kami start bertolak pukul 17: 45 pm bersamaan 5:45 pm.


JUMAAT

Satu yg special tentang kem ni adalah kami perlu ke sana (Senawang) dari kolej kediaman (Nilai) dengan naik KTM sendiri. For me, ni benda barulah since biasanya bila buat kem mesti ada bas. Yedok? Takpe, iyekan ajelah. So memang satu experience barulah untuk kami.

And the reason kitorang kena naik KTM is kitorang ada task which is kena approach seorang manusia dari selautan manusia ( cewah) untuk ajak sembang regardless of their races or religion. Hadafnya ( baca: tujuan) adalah untuk kita buang sifat kita yg bila naik transport awam, selalu main phone, scroll segala anak beranak media social yg kita ada and tak peduli pun tentang orang lain hatta org di sebelah kita.  Andai katalah suatu hari nanti, before kita check out dari ktm tu untuk ke destinasi kita, guard yg ada dekat situ tanya

"AWAK DUDUK SEBELAH SIAPA TADI? TAHU NAMA DIA?"

HA, MENGAGAU LAH EKAU NAK CARI JAWAPAN YO. Eh terkeluar loghat nismilan pulak. :)

I tak mintak you all untuk ramah betul satu gerabak tu you all tanya asal mana? nama apa? nak pergi mana? No! I pun tak buat centu gak. Seriously. In fact, I pun adalah salah seorang Malaysian yg menjadi  anti social jugak bila duduk dekat dalam KTM. Dahlah tak kenal orang pastu tiba tiba kena approach tanya memaca. The heck, haha

So point yg nak disampaikan is, whenever and wherever we use public transport, at least kita tau sapa seblah kita, kita tau dia nak ke mana dan kita tau dia dari mana. Sebab mana tau nanti Allah rezekikan kita jumpa dia lagi, dari situ kita dapat eratkan silaturrahim. Satu lagi, jangan ingat hang melayu hang sembang dgn hat   melayu ja. Teguq dan sembang jugalah dgn org dari kaum lain. Macam yg ceq dah mention awai awai kat ataih tadi, approach depa REGARDLESS DEPA PUNYA AGAMA DAN KAUM. 

Uih panjang beno cerita pasal KTM. 

okay dan malam tu kami selamat sampai ke destinasi. Alhamdulillah :)

Dan ada lagi perkara tak disangka sangka. Malam tu , segala phone, jam dan purse dan wallet kami diambil. *fuhh* 
Terasa terputus sekejap dengan dunia luar. Namun, (amboi macam tulis karangan) kami berjaya buktikan wlaaupun tiga hari tanpa phone dan jam, kami masih boleh bernafas dan sikit pun tak terfikir tentang media sosial. err.. Adalah sikit. Sikit. 

I think, this kinda thing is also something good. Yelah kan kau nak pergi program motivasi takkan nak main phone je. Kalau macam tu baik buat kem motivasi maya je. Semua sembang kat whatsapp. Dah cukup takyah membazir duit naik KTM, sewa tempat, makan bagai. 

SABTU

Kami ada mas'uul dan mas'uulah. (baca : penghulu dan penghuluwati. Tapi versi islamik sikit. Islamik hipster. err.)

Jadi cuma mas'uul dan mas'uulah sahaja yg dibenarkan pakai jam. Jadi pagi pertama tu memang bangun pukui berapa pun taktau. Tapi before subuh lah alhamdulillah. 

Pukul 5.15, semua dah sampai surau ( masyaAllah surau dia punyalah cantik. Lantai macam lantai studio tarian). Qiamullail, solat subuh, baca Quran. After subuh, kami baca ma' thurat. 

Tak kenal ma'thurat yg mana?

inilah al ma'thurat. boleh didapatkan di tokoh tokoh buku. cewah. 

Ataupun kalau taknak beli camni, korang boleh cari dekat google play. search je al ma'thurat, nanti jumpa. And bila dah jumpa tu jangan tengok je. Tekan download. Bila dah download, jangan simpan je dalam phone buat penuhkan storage. Baca. Afdhal baca adalah pagi selepas subuh, dan petang sebelum maghrib. 

#TipsbyKakCici

Kalau korang download dari google play, jangan lupa refer ustaz dulu, jangan main bedal je korang baca. mana tau kan ada ayat yg dah ditukar. Nauzubillah. Jangan korang tanya ostad ostad yg tak bertauliah ni pulak. 

Apa al ma'thurat ni? Kenapa penting sangat? 

Al- ma'thurat ni adalah antara doa doa Nabi S.A.W yg mana telah dihimpunkan oleh Imam Hassan Al Banna. (Note : Individu ini bukanlah Aiman Banna. Sila jangan keliru.)  Which sangat baik untuk kita amalkan demi masa depan yg cemerlang, gemilang, dan terbilang. Fuhh

After that, we all turun sarapan pagi. Di sini, mereka tersangatlah mengikut sunnah. Maka, kami makan di dalam talam. Sepertimana orang orang Arab yg lain. Satu talam kami kongsi enam orang. Alhamdulillah tiada kespengsan sebab kelaparan yg berlaku. 

And surprisingly, kami tak lapar pun even makanan dalam dulang tu ibarat dua pinggan penuh nasi dan lauk untuk 4 orang. Mungkin itu namanya nikmat makan berjemaah. Berkongsi rezeki. Lepasni boleh cuba dekat rumah okay. Jimat makanan, jimat pinggan, jimat masa basuh pinggan. Yang gugurls ni kalau taknak kena basuh pinggan banyak, cakap dengan mak.

" Mak jom makan dalam talam." haaa

pastu mak pun cakap 

"Buang tebiat ke kau ni kakak?" haha

Since this post panjang sangat. So I think I should stop. We'll catch up later in the next entry with the next activities. InsyaAllah soon after I published this one. 

Jangan rindu. 









Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb