Skip to main content

My Merdeka Story: Dulu vs Kini

Assalamualaikum....


Hi peeps. 


Tanggal 31 

Bulan 8 

Lima puluh tujuh

Merdeka Merdeka 

Tetaplah Merdeka 

Ia pasti

Menjadi sejarah 

-Tanggal 31 Ogos (Allahyarham Sudirman) 


Wah kemain ya start dengan lagu. 😏 

Walaupun lagi beberapa minit nak masuk bulan September dah tapi I tetap nak tulis jugak an entry. Moga sempatlah post before 1 Sept. ((Btw its Jungkook BTS' birthday hehe)) 

Okay so Independence. Merdeka. Hari kebebasan. 

You name it! 

Tapi merdeka ke kita? ((Amboi ayat typical tazkirah)) 

Takdelah I bukan nak bagi tazkirah pun. Chill je okay. Relax je. 😎 

I dah 22 tahun hidup. (Walaupun realitinya tak sampai lagi 22 tahun) And serius, banyak bezanya sambutan kemerdekaan waktu I kecik setinggi meja sekolah, sampailah sekarang dah setinggi pagar. ((Ecece analogi ketinggian tu macam nak maki pulak rasa)) 

I still remember, waktu kecik kecik dulu I used to pasang bendera around the school. Hias kelas macam nak sambut raya padahal nak sambut kemerdekaan je pun. Pastu pacak bendera dekat belakang basikal. Duduk kampung kan so banyak masa main basikal. In fact pergi sekolah pun naik basikal. Back then, basikal siapa takde bendera Malaysia, dia paling tak cool lah. Kira kalau letak bendera 20 sen yg ada coklat tu pun dah cool habis! Tapi siapa yg letak bendera besar tu dia terpaling mantul lah pastu keliling perumahan naik basikal dengan bendera 😂😂😂. 


Dulu pun, area perumahan I aktif, setiap kali malam merdeka, mesti akan ada cam ala ala mini event gitula. Macam jom heboh tapi style kampung. Dari malam membawa ke pagi. Ada satu tahun tu, I tak ingat tahun bila, 2009 kut bcs I rasa time tu I darjah 5. Malam tu ada kembara basikal, my friend was the leader. I ingat lagi I sedih gila tak dapat ikut sebab my dad tak kasi ((padahal dia one of the organizer tau)) since benda tu buat malam pastu yg join ramai lelaki je. So I tengok dari depan rumah jelah. 😂😂 


Lepastu esoknya, ada satu pertandingan kuiz ni. Dia cam ala ala kuiz kemerdekaan lah. The MC tanya soalan pastu random siapa nak jawab kena naik pentas. I was the one yg ulang alik naik sebab nakkan hadiah 😂😂 padahal bila naik atas kan kadang kadang tu taktahu pun nak jawab apa. Pastu buat muka blur sikit then the MC tak sampai hati kut so dia bagi je hadiah 😂😂😂 alah bila ingat semula rasa malu habis! Nasiblah dedulu kecik kecik semua benda rasa nak enjoy je. Takde lah malu sangat. 


Sumpah, those years are the golden years in my life. Countdown merdeka, kembara merdeka, hias kelas sempena merdeka, pakaian beragam merdeka, pertandingan choir lagu merdeka,  I've experienced it all! Alhamdulillah Allah bagi rezeki menikmati kemerdekaan zaman kanak kanak yg gilang gemilang aaa gittew. 


Tapi kan bila dah makin besar, feeling tu makin lama makin hilang tau. Seiring dengan bergeraknya masa, dan bertukar gantinya kawan, the feeling is not the same at all. Dekat my kampung the vibe is still there tapi takde kemeriahan tu. These years, all I did waktu hari kemerdekaan were just watching TV's and tidur. I mean, dah tak semangat macam kecik kecik dulu. 

Thank God, bila masuk uni, I get to experience pergi march dekat dataran Seremban. Dua kali hehehehehe. Alhamdulillah. 🤲

Tapi deep down, I really miss my childhood. My merdeka memories. Kadang kadang I terfikir tau, adakah sebab semakin dewasa, semakin banyak dijajah dengan commitment, membuatkan semangat kemerdekaan tu hilang? Yelah sebab kecik kecik dulu commitment-free hehehe

I rasa the last time I bebetul enjoy time merdeka, waktu sekolah rendah dulu lah. Sekolah menengah pun mana ada nak hias kelas beria ria sangat. Bendera tu ada tapi tak semeriah sekolah rendah. Tapi I suka jelah time sekolah menengah pun sebab my batchmates rajin yakmat hias kelas. Fancy roks semua kelas time tu 😂 Tapi sekadar hias jelah sebab nak menang pertandingan kelas terpaling merdeka ((tak tak ni bukan tajuk pertandingan. I reka je nak bagi intrend kenkonon 😁😁)). 


Masuk uni, langsung takde nak hias kelas. Kelas pun takde nak hias cemana kan?? Hari merdeka pun kalau tak pegi dataran seremban tu duduk jela rumah sewa. Takpun pergi jalan jalan KL. 

Tapi on top of all, I really love how some people, they try really hard to bring back the spirit walaupun sekarang tengah musim pandemik. Pasang bendera banyak banyak, pasang bendera dekat kereta, countdown merdeka, pakai pakaian berunsurkan bendera Malaysia. Macam tadi, I jumpa a group of family yg semuanya pakai baju berunsurkan kemerdekaan. Aaaa I love it! Nampak patriotik sangat! 🤩 

For those yang tergolong dalam golongan menghidupkan hari kemerdekaan, thank you so much! 

For those yg macam I, yg mula rasa cam hilang semangat nak sambut hari merdeka ni, jom la kita reflect balik diri so next year boleh sambut a lot more better than this year ✊✊😊.  

Happy Independence Day, 🇲🇾. 

I bangga jadi rakyat Malaysia. And so should you. 


So tu serba sedikit my Dulu vs Sekarang punya cerita. And you? 


This is the only baju merdeka and gambar merdeka yg I ada. (Dataran Seremban, 2019) I really hope the next next year, I will be able to come again. 

As for now, my only wishes to Malaysia is, semoga kita bebas Covid 19 secepat mungkin. Thank you frontliners. Thank you Covid 19 volunteers. You guys are the real fighters. 👏👏 


Comments

Popular posts from this blog

PPBU YBR

Assalamualaikum..... Hi again peeps. 👋😁 Im back! #jangankecam  Aku rasa still tak terlambat kut untuk aku ucapkan Congratulations untuk adik adik yang baru lepas ambil result SPM baru baru ni. Congratulations!!!!! 🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 tak kisah lah berjaya dengan cemerlang ke, berjaya separa cemerlang ke, tak berjaya tapi cemerlang ke, tak berjaya tak cemerlang ke (eh?) You guys have done the best. Berjaya ke tak berjaya ke itu semua tolak tepi. Yang penting bersyukur. Ada hikmahnya result yg kita dapat tu macam tu. Jangan lupa sujud syukur tau. Aku tau, waktu waktu macam ni raaaamaaaiiii gila yg tengah duk isi UPU,  godek godek scholarship kan? Takpe aku pun macam tu jugak dulu. Desperate nak scholarship sebab yelah kita bukan kaya nak tanggung semua hihu. ✌😌  Jadi di kesempatan ini aku cerita sikitlah pasal PPBU  yang aku dapat ni. Alhamdulillah. P/s: This maybe long so be prepared peeps. 😜 Since lepas SPM,  aku memang tiap masa godek pasal scholarship ni. Sampailah aku

PRE INTERNSHIP STORY: Aku Dilema Nak Pilih Company!

 Assalamualaikum.... Hi peeps. Kita jumpa lagi 🙋 Disebabkan aku dahnak intern so aku nak share sikit lah perih jerih ((amboi)) mencari peluang internship. Geli pulak bila baca semula tapi yeah itulah dia intinya untuk entry kalini. Haaa kalini aku bagi peluang korang untuk close tab dululah kalau tak berminat. Kalau berminat nak tahu boleh sambung baca ((jangan kata akak tak warning)).  Ok back to the story. Seperti anda semua tahu batch kitorang ni kira macam batch intern tersakiti 2.0 lah. Sebab intern tersakiti 1.0 batch atas kitorang sebab dorang intern waktu Covid mula-mula nak merebak. So kitorang ni intern di kala Covid baru-baru nak baik. Tapi proses nak dpat intern tu yang sakit sebab time tu numbers of infected people memang mencanak naik taknak kalah. Pastu kebanyakkannya kluster tempat kerja laktu. Jadinya ramailah antara kami yg affected dengan situasi ini. Contohnya banyak company yg freeze internship dan tak amik langsung intern. Jadi pilihan untuk intern tu makin terha

PPBU YBR Part II

Assalamualaikum.... Hai peepsss. Aku rindu teruk kat korang huhu. Sebenarnya aku dah lama dah nak sambung part 2 untuk PPBU ni tapi sorrylah aku ada baaaaannyaaakkk gila kerja nak kena buat termasuklah aku ada latihan intensif untuk tauliah. P/s: Guys aku dah tauliah guyss!!!!  *emoji budak menjerit kegembiraan*  Nanti kalau rajin aku buat entry pasal tauliah tu eh. Sekarang aku nak fokus cerahkan balik kulit pastu nak tulis PPBU  ni ha. Aku baru lepas balik kem YBR sebenarnya tu yg excited lain macam tu. ((Tak sebenarnya aku dah lama balik dari kem tapi harini baru rajin nak tulis entry sambungan lol)) So ingat tak dulu aku cakap aku kena settlekan dokumen dalam masa seminggu kan? So ni sambungan dia. Lepas je aku tau aku dapat tu dia suruh aku pergi dekat portal and download beberapa dokumen. ((Bukan beberapa ye guys sebenarnya. Banyak gila huhu kesian printer kawan aku kena print banyak banyak huhu)) Dokumen tu macam biasalah ada 1. Dokumen perjanjian. Dokumen ni dahla teb