Skip to main content

Posts

Pelukis Jalanan Review

Assalamualaikum... *smile* "Ia kekal dongeng, jika kau tak mula berjalan" First of all, I'm so sorry for the late post because i've got too many assignments to do. (And up until now I didn't manage to finish all of them yet). And yaaa enough membebel and lets go straight to our topic.  I've read many books but I think this is the first time and of course first book where I read the review and penghargaan. Know what? The review and penghargaan are just as good as the whole story!  I've been searching for this book about 6 months so can you guys imagine how excited I was the moment I found this book! Super duper excited. And this is actually the second time I read it. The story is extraordinary. A young boy went to London to further study and sometimes have to fast to cut the cost. Experienced working on the shop to support the life expenses. Being betrayed by the group member and lots of pain he had felt. All in this story. Even b...

PENAT YANG GEMBIRA PART II

رب الشرحل صدري (Allah tenangkan hatiku) و يسرل أمري (dan permudahkan urusanku) وحلل عقدة من اللسان (dan bukakanlah segala simpulan di lidahku) يفقه قولي (Supaya mereka mehami setiap bicaraku) PART II Saja bagi ayat tu sebab nanti bila korang baca insyaAllah semua dapat pahala. Boleh amalkan kay ayat tu dalam kehidupan seharian. Nak nak lagi kepada mereka mereka yang nak buat presentation atau in simpler words, nak bercakap di hadapan orang lain. Cukup. Now we continue to our main business. After makan, we have to kumpul dekat dataran and kawad. Once again, KAWAD! Allahuakbar. Benda yg dah lama betul tinggal. And kelakar jugaklah waktu kawad tu because yelah kan everyone waktu sekolah dulu bukannya sama uniform. Pengakap start kaki kiri. KRS ( baca: Kadet Remaja Sekolah) pulak start dengan kaki kanan. Dua tu pun mazhab dah berbeza. Dan dekat uni pulak kami ni pelajar Asasi, so takdelah kawad kawad semua ni. Memaang berterabur habislah. And one thing is, ramai gila kawad ...

PENAT YANG GEMBIRA PART I

Assalamualaikum......  *lambai tangan* I joined an islamic camp at Senawang. So actually, I baru je balik dari kem tersebut. Nama camp serious tak ingat sebab panjang sangat. Hehe. But what I can say is, that was kinda an islamic camp as we're all from the same islamic university. So basically, camp ni memang camp untuk org macam kami lah. So I guess you all mesti tahu bilamana I say islamic camp, dalam kepala mesti terbayang qiamullail, ceramah, ceramah,  ceramah  and all sorts of thing yg nampak keagamaan. Basically yes. Tapi, yg agama itu cuma 80 percent, 20 percent lagi adalah tentang persiapan mental dan fizikal kami. Untuk apa? Saya rasa tiada keperluan untuk saya cerita. Okay, so kami start bertolak pukul 17: 45 pm bersamaan 5:45 pm. JUMAAT Satu yg special tentang kem ni adalah kami perlu ke sana (Senawang) dari kolej kediaman (Nilai) dengan naik KTM sendiri. For me, ni benda barulah since biasanya bila buat kem mesti ada bas. Yedok? Takpe, iyekan ajela...

SOALAN PASCA PMR

Assalamualaikum.. *lambai tangan* So few days back, keputusan PT3 was announced. Congrats untuk yang berjaya dan untuk yg tidak berjaya atau tidak mencapai target mak bapak atau tidak mencapai target cikgu cikgu atau tidak mencapai target masyarakat setempat, ( banyak betul target) anda masih ada banyak lagi peluang. Jangan menangis. Kalau menangis jugak pi amik tisu lap sendiri. Significantly, the date of PT3 result this year was the same as the date of PMR 2013 result where I'm among the candidates!!! Back then it was 19 / 12/ 2013 but who cares as long as the date is just the same. *Flip tudung* So usually bila dah dapat result, soalan pertama yg kaum kerabat sepupu sepapat, jiran jiran semua tanya adalah "BERAPA A?" Dan ada dua kebarangkalian.  PELAJAR CEMERLANG :  "Alhamdulillah semua A.  takpun                                    "Alhamdulillah, boleh perg...

GEGENDANG BOCOR

Assalamualaikum. Hye. :) So today I nak share my experience, (experience ke?) about this matter. First of all, let us learn what is gegendang bocor. Its not deaf. okay? The person who suffers for " gegendang bocor" isnt deaf. Cuma having some hearing problem je. Let's start getting to know bout our eardrum. Here is the picture of our entire ear. So kalau you all tengok yg macam bentuk oval tu, gegendang lah tu. dia ada kat tengah tengah between the outer part and the inner part of our ear. ( senang cerita tengok label jelah) Eardrum ni penting untuk transmit bunyi yg kita dengar kepada otak untuk otak process bunyi apa tu. So bila eardrum korang bermasalah, efficiency dia untuk transmit bunyi ke otak tu berkurang sikit or in simpler words, penghidap penghidap masalah ni ( I dont think its a penyakit since it not too serious or can cause death) akan kurang dengr apa yg orang lain cakap. End of the introduction. So now I want to share story bout my experi...

WAYS TO BE CONFIDENT WHEN DOING PRESENTATION

Assalamualaikum and hye to everyone. *lambai tangan* First of all , I want to apologize cause I take such a long time to put the new entry. Bianhe. And yeah, I'm not very good in english so if  by any chance I make mistakes, do correct me. I'm not going to continue to write bout my classmates since our second sem has started and we've lost some of our classmates. *kesat air mata*  I'm gonna talk about it later. InsyaAllah in the next entry. Okay now back to our topic. Actually semalam I've got a DM (read: direct message) from my friend as I really don't have any idea to write a new entry.  and She asked me. "Beb, can you please write about how to gain self confidence untuk present dalam kelas?"  So here we go! As you enter university, don't be shocked cause there are too many assignments and presentations. And of course, semuanya kena present dalam bahasa inggeris. Tapi kadang kadang ada je present dalam bahasa melayu.   And als...

CLASSMATES BARU

ASSALAMUALAIKUM.... Its been a while since my last update. Sejak masuk belajar ni aku memang masyaAllah tak cukup tanah nak berjalan. Kelas seminggu straight dan antara semua housemates aku, aku lah orang paling malang sekali. Malang here means akulah orangnya yg akan sampai paling lambat ke rumah sebab kelas aku hari hari habis pukul 5.30 petang. housemate aku yg lain lek je balik awal semua. siap ada sorang tu takde kelas lagi setiap hari Jumaat. cam dapat extra cuti gittew. So boleh kata masa aku banyak spend dengan classmates akulah. Cerita pasal classmates ni, waktu first time aku jejakkan kaki dalam kelas tutorial (kelas tutorial tu macam bilik darjah dekat sekolah dulu) Apa? Kuliah? ada je. cuma tutorial ni lagi keciklah bilangannya. Ok pusing balik cerita asal. Aku mula mula ada rasa macam rindu lah kat classmates sekolah menengah aku dulu sebab yelah kan sekarang ni kau tak kenal sesiapa. Fortunately, ada sorang schoolmates aku ni satu kelas dengan aku. tapi taklah fortu...