Skip to main content

Posts

Degree Life - Pt1

Assalamualaikum... Aku dah habis satu semester dah untuk degree. Tinggal tiga tahun setengah je lagi nak grad. Em tak bila dah tolak intern sebenarnya tinggal tiga tahun lagi. Weeeeee 😆😆 lepastu nak pergi backpack dengan adik pusing satu dunia lepastu cari kerja. Amboi amboi amboi... Tinggi betul angan angan. Okay so sepanjang satu sem jadi budak chemist ni not bad laaa. Ive gone through the ups and downs. Tapi biasalah mana ada dalam hidup ni nak senang je selalu kan? Maka tanpa berlengah aku cerita sikit lah pengalaman aku sepanjang satu sem ni. InsyaAllah untuk sem sem depan pun KALAU RAJIN aku tulis sekali. Satu, supaya aku dapat share dengan korang jatuh bangun aku study. Cewahhhhhh. Dua supaya nanti in the future aku boleh baca balik pastu gelakkan diri sendiri takpun untuk berlagak dengan anak anak sedara aku yg makcik dia ni  struggle teruk nak berjaya. Aherher. 😌 WARNING!  ENTRY NI KEMUNGKINAN PANJANG JADI KALAU TAK SANGGUP BACA BOLEHLAH TUTUP DAN SAVE M...

Have Faith

Assalamualaikum.... Finally I'm writing again yehuuuuu!!!! *proud of myself because usually im the laziest one eheh* Okay so its already 2018 people!!! Time flies so fast. Im getting older day by day. Ehem, you too, ain't you? *cough* So i've been through soooo many things in 2017. That happy, joy, pain, sorrow feelings made my 2017 merrier. I consider 2017 as my transition period from an ignorance kid who still toying her future into a not-really-mature lady but still in confuse about her future life. somehow, it makes me stronger than before.  Alhamdulillah. I still remember the day I ended my Tamhidi ( foundation) days and in a blink of an eye, I've finished my semester 1 already?!?!?!?!??!?! Oh my goodness. So 2017 taught me how to deal with things. There are times that I felt so depressed to the point I just want to end my life. In other word, commit suicide. But then, I realised  that's not how to end the sadness. Doesn't matter how deep the  wou...

Arkitek Jalanan Review

Assalamualaikum 🎈 Disebabkan minggu ni adalah minggu down aku, makanya aku nak share dengan korang satu buku yg bagi aku sangat inspiring. Bagi budak budak twitter dengan instagram, dengan  baca tajuk entry aku pun dah boleh agak en aku nak cerita pasal apa. AMARAN:  Buku ini amat tak sesuai untuk orang yg fikirkan sweet tu cuma untuk couple punya relationship. Senang cerita yg jenis baca buku I love you Mr Tahi lalat , Suri Rumah Tangga Awak, Suamiku dari Planet Marikh dan yg seangkatan dengannya.  So yeah jom sambung. Apa tu Arkitek Jalanan? 😯 Actually ini adalah sambungan atau rentetan dari buku Pelukis Jalanan. Tak tau yg mana? Pi godek entry lama aku. Aku ada tulis jugak pasal buku ni. So penulis dia macam semorang kenal iaitu Teme Abdullah. Kalau tak kenal search je nama ni. Mesti jumpa. Ini buku dia. Okay first of all, buku ni ada 22 chapters 331 pages. Nampak banyak, tapi tak.  Untuk yg tak pernah baca lagi buku ni, nah aku kasi dia pun...

Aku High

Assalamualaikum.... Dari kecik aku tertanya "Apa eh perasaan drug addicted ni?" "Cemana eh rasa dia hisap dadah?" "Betul ke rasa free gila macam nak terbang?" Sebab dari kecik isu dadah ni tak pernah habis. Dan selalu je kanak kanak macam aku  (waktu kecik dulu la) disumbat dengan simptom dadah, bentuk dadah, effect dadah etc. Jadi wajarlah sebagai budak budak akan terkeluar soalan soalan macam tu sebabnya budak kecik kan full of curiosity. Tapi itu bukanlah bermaksud aku nak pergi try dadah tu. Bukan. Bukan. Bukan. Aku waras lagi. Masih sayang diri sayang keluarga lagi. Chill semua. Cumanya, tadi dapatlah kesempatan sikit (kut) aku rasa macam manalah drug addicted ni rasa. Eh korang jgn suruh polis tangkap aku pulak. Rilek, aku explain. Okay macam ni. Aku dah dua tiga hari la jugak batuk. Aku tak suka makan ubat. Selagi boleh sihat secara natural, selagi tu aku avoid ubat. Tapi tadi aku memang takleh tahan dah. Sebab asyik batuk je. Pastu tek...

Imaginasi Melampau

Assalamualaikum.... Subuh tadi seluruh Malaysia dikejutkan dengan kebakaran di Darul Quran Ittifaqiyah Keramat, KL. Buat pengetahuan, Darul Quran ni adalah tempat huffaz ( baca: hafiz Quran) tinggal. In other words, dorang punya asrama lah macam tu. Jumlah mangsa terkorban lebih dari 20 nyawa mengikut sumber sumber online yang dipercayai lah. Aku tak tengok tv since memang takde TV kat kolej kediaman. So banyak tahu through whatsapp and social medias. Ok ni baru intro. Upon seeing this news, dalam kepala aku teringat kisah Pondok Pak Ya. Skrip kemalangan hampir sama cuma punca, mangsa, tempat je yg berbeza. Sebab Pondok Pak Ya tu mangsanya perempuan, dan yg ini lelaki. Tapi skrip cerita lebih kurang sama which is sebuah sekolah pengajian agama terbakar. Masa mula mula aku tau, aku busy kelas so tak sempat nak follow up cerita. And baru tadi, aku baca sikit sikit kisah tahfiz tu. OMG!!! IT IS JUST HEARTBREAKING MANNNN!!! Sedih bila fikirkan bahawa mereka ni orang baik baik, tapi...

Merdeka QnA

Assalamualaikum.. Happy National Day everybody!!!! Omg im so excited!!! Maybe sebab baru lepas tengok closing ceremony untuk SEA games kut. Okay i have to admit it, SEA games is a really fantastic event!!!! Thumbs up 👍 Jadi sempena kemerdekaan ni, aku ada beberapa soalan yg aku rasa relevan untuk ditanya sempena kemerdekaan ni. Kalau korang ada opinion, boleh la comment (lol sis no one read your blog urghh). aku start dulu. 1. APA MAKNA MERDEKA BAGI ANDA? Bagi aku, merdeka bermakna bebas. Bebas macam mana? Bebas dari semua aspek seperti aspek minda, jati diri dan sebagainya. Aku rasa semua org setuju merdeka adalah bebas. Bagi aku, perkara pertama yg kita kena bebas adalah minda. Sebab apa? Sebab segala kelakuan kita, bermula dengan minda. Kalau minda kita dijajah dengan perkara perkara negatif, caci maki keyboard warrior, maka bermulalah segala rusuhan dan sebagainya. C'mon guys its 2017, no more gaduh pls. 2. BANGUNAN YANG PALING ANDA SUKA DAN SEBAB Velodrom Nasional ...

Kak Cici's Random Thought - Death

Assalamualaikum... 7.00 pm "Iqah tau tak isteri cik nora tu meninggal." " Oh Cik Idah eh? Innalillah." Ni dialog pertama lepas aku tau my former makcik kantin waktu sekolah rendah dulu meninggal. Btw, this conversation happened between me and my boss. (We used to live in the same Taman thats why he knows) Then at home "Sian kat Ecah. Waktu aku datang dia nyorok kat belakang kereta. Pastu aku turun je kereta dia terus datang peluk pastu cakap "CIKGUUUU" sambil nangis. Kakak aku cerita. Aku perasan dia baru lepas nangis. Aku tengah makan waktu tu acah cool. Tapi dalam hati, Tuhan je yg tau betapa aku kesiankan budak kecil berusia 8 tahun tu. Aku just takboleh bayang, at the age of 8 years old, dia hilang mak dia. Forever. (But I do pray that they'll reunite in Jannah.) 😭 And waktu tu, aku fikir tentang aku. Yep, Im turning 19  and to just imagine myself without my parents and siblings, it tears me out. SO HOW DO YOU EXPECT AN EI...